Hoppa till innehåll
EN In english

Adaptiv interaktion för framtida flygsystem

Diarienummer
SM15-0040
Start- och slutdatum
160101-161231
Beviljat belopp
457 518 kr
Förvaltande organisation
SAAB Aeronautics
Forskningsområde
Informations-, kommunikations- och systemteknik

Summary

Future air systems need to cope with increased levels of automation and to increase safety and security, by enhanced interaction. The main objective is to create a model for adaptive interaction for future air systems. The work plan for achieving this is to describe the research context and generate model evaluation criteria based on the outcome of a workshop with LiU, Saab, ITA, Embraer, and pilots. After that, a literature review together with a workshop with researchers at LiU will be conducted to establish state-of-the-art and research trends. In parallel to this a selective fidelity analysis will be performed pinpointing which kind of fidelity and what level of fidelity that best support the research given the described research context. Ideas from other applications and domains will be studied by visits to other facilities together with researchers at LiU, ITA and Saab. The model will then be created based on the state-of the-art and selective fidelity analysis. The model will describe and support adaptive interaction including interaction with pilots in future air systems. Finally the model will be evaluated and the results reported and communicated to stakeholders. The model resulting from this project will be disseminated to aircraft development projects at Saab and the academic results will be presented in a scientific journal and/or international research conference.

Populärvetenskaplig beskrivning

Under lång tid har flygplan och deras teknik blivit mer och mer automatiserade och flera ingående delar blir mer komplexa och innehåller mer information. Det är en utmaning att göra system som hjälper piloten att hantera all information på ett bra sätt. Samtidigt blir vi bättre och bättre på att använda teknik för att just underlätta för piloten vilket är viktigt för att framtida flygplan ska bli så bra som möjligt. Detta projekt genomförs på Linköpings Universitet och studerar hur man på bästa sätt kan beskriva och representera sådan information i en modell som är tänkt att underlätta för piloten. Modellen som tas fram är tänkt att beskriva och ta hänsyn till vilken information som ska förmedlas till vem samt när och hur det bör göras.