Hoppa till innehåll
EN In english

Distribuerade intelligenta mobila applikationer

Diarienummer
SM07-0006
Start- och slutdatum
080301-101231
Beviljat belopp
1 325 969 kr
Förvaltande organisation
FOI - Totalförsvarets forskningsinstitut, Stockholm
Forskningsområde
Informations-, kommunikations- och systemteknik

Summary

Projektets huvudmål är, - Att skapa nya idéer för användarvänliga mobila applikationer och tjänster för flera användare. - Att utforska arkitekturer för trovärdiga distribuerade mobila intelligenta agenter. I den första fasen fokuserar projektet på användargränssnittet för distribuerade intelligenta agenter i mobila applikationer och tjänster. Nödvändiga kompromisser i teknisk konsistens kan kompenseras i presentationslagret så att resultatet blir ett attraktivt levande uppträdande. Många olika användarcentrerade idéer samlas in och illustreras med prototyper. Projektet kommer att ha stor nytta av kompetensen på Mobile Life. Den andra projektfasen söker tekniska lösningar för att implementera mobila tjänster med distribuerade intelligenta agenter. De användarcentriska idéerna analyseras med avseende på teknisk genomförbarhet. Stöd från professorerna Ayani, Ekenberg och Liljenström samt erfarenhet från Terraplays produkter är till stor hjälp i denna fas. I den tredje fasen demonstreras användarupplevelsen och den tekniska arkitekturen genom att en enkel version av lösningen implementeras. Fokus är på användarperspektivet och på teknisk genomförbarhet. Projektet redovisas i akademiska publikationer, konferensbidrag samt på projektets webbplats. Demonstrationer visas på webben och på lämpliga sammankomster på Mobile Life.

Populärvetenskaplig beskrivning

Mobila spel är idag ofta miniatyrer av populära sällskapsspel, datorspel och konsolspel. Men mobiltelefonen är mycket mer än en väldigt liten dator. Mobilitet, tillgänglighet, kommunikation och förmågan att känna av geografisk position är egenskaper som kommer att driva nästa generation av mobila spel. Spelutvecklare kommer att hitta originella spelkoncept för mobiler där många användare växelverkar socialt och emotionellt. Spelarna själva kommer att engagera sig i att utveckla och bygga vidare på spelkoncepten. Forskare, mobiloperatörer och leverantörer av tjänsteplattformar måste förutse användarnas och spelutvecklarnas behov och bygga infrastruktur för framtidens mobila underhållning. Projektets huvudmål är hitta nya modeller för användarvänliga mobila applikationer och tjänster och speciellt att utforska arkitekturer för trovärdiga intelligenta avatarer i mobilspel. I datorspel representeras spelaren ofta av en avatar. Avataren är en figur i spelet som helt eller delvis styrs av spelaren. Avataren visar vad spelaren gör men också den attityd och känslor. Spel som t.ex. Second Life visar människolika avatarer som kan anpassas till spelarens personlighet och stil. I mobilspel är skärmen mindre och man kan inte utgå från att spelaren kontinuerligt styr sin avatar. Spelarens uppmärksamhet delas mellan spelet, telefonsamtal, meddelanden och händelser i det verkliga livet. Kommunikationen mellan mobiltelefoner utsätts för avbrott och bandbreddsvariationer. Hur bygger man en virtuell värld med trovärdiga avatarer för mobiler? En första uppgift för projektet är att utforska koncept för användargränssnittet för distribuerade intelligenta avatarer. Mobiltelefoner kan koppla till användaren med bild, ljud och taktil stimulans som t.ex. vibrationer. Bristen på kontinuerlig närvaro av spelaren kan kanske kompenseras med en flexibel presentation. Det viktiga är att användaren upplever en avatar med ett attraktivt levande beteende inte perfekt logisk konsistens. I andra projektfasen söker projektet tekniska lösningar för att bygga tjänster med distribuerade intelligenta avatarer. De användarcentriska idéerna analyseras med avseende på teknisk genomförbarhet. Till slut demonstreras användarupplevelsen och den tekniska arkitekturen genom att en första version av lösningen implementeras. Fokus är på användarperspektivet och på teknisk genomförbarhet. Projektet redovisas i akademiska publikationer, konferensbidrag samt på projektets webbplats.