Hoppa till innehåll
EN In english

Ljuddisplayer för säkerhets/varningssystem i fordon

Diarienummer
SM07-0012
Start- och slutdatum
080201-091231
Beviljat belopp
670 000 kr
Förvaltande organisation
Volvo Technology AB
Forskningsområde
Informations-, kommunikations- och systemteknik

Summary

Ljud används allt oftare i människa-maskingränssnitt i fordon för att förbättra presentation av information. Sådana ljud kan vara mycket effektiva, speciellt i situationer där användaren överhopas av synintryck. Exakt hur dessa ljud skall utformas för att vara så tydliga som möjligt, bidra till säkerheten i största möjliga mån och dessutom inte irritera föraren är dock inte klart i dagsläget. Vidare saknas det generellt teorier som kan guida designen av HMI-ljud. Syftet med detta projekt är att till viss del lösa dessa problem. Den s.k. Emotion Reaction Modellen (ERM) kommer att vara det grundläggande utvärderingsverktyget för projektet. Projektet är uppdelat i fyra delar. I del ett kommer en gemensam kunskapsbas byggas upp mellan den ansökande och värdorganisationen. Vidare kommer riktlinjer för utförande av ERM-användarkliniker utvecklas. I del två kommer förhållandet mellan ljuddesignparametrar, mening och känslomässig reaktion studeras. I del tre kommer vi studera hur spatiala faktorer modulerar perceptuella, känslomässiga och beteendemässiga reaktioner. Slutligen kommer vi i del fyra studera hur vibrotaktila stimuli kan förbättra responsen till ljud. Projektet kommer att resultera i ett signifikant bidrag till teorin kring HMI-ljud. Även metoder för användning i framtida FoU av HMI-ljud kommer vara ett resultat av projektet. Dessutom kommer det bidra till förståelsen av ljudets roll i den komplexa multisensoriska körsituationen och hur ljud kan förbättra trafiksäkerhet.

Populärvetenskaplig beskrivning

Ljudsignaler används allt oftare i olika arbetsmiljöer för att underlätta och förtydliga presentation av olika slags infomation och varningar. Sådana ljudsignaler kan vara mycket effektiva och användbara, speciellt i miljöer och situationer där användaren överhopas med synintryck och andra sinnesintryck - t ex i en förarmiljö. Exakt hur dessa ljudsignaler skall utformas för att vara så tydliga som möjligt bidra till säkerheten i största möjliga mån och dessutom inte irritera föraren är dock inte klart i dagsläget. Syftet med detta projekt är att undersöka olika aspekter av informations och varningsljud i förarmiljöer. Olika variationer av ljud kommer att skapas och användarstudier kommer utföras i en syntetisk förarmiljö. Vi kommer bl a mäta förares upplevelse av ljudets mening, den känslomässiga reaktionen till ljudet samt studera hur föraren beter sig när han/hon hör ljudet. Vi kommer också undersöka hur ljudets riktning och avstånd till föraren påverkar bl a reaktionshastighet och upplevelse av ljudet samt om man med hjälp av små vibrationer t ex i ratten eller sätet i samband med ljudpresentationen kan förbättra förarens prestanda eller upplevelse. Ett resultat av projektet är dess bidrag till teorin kring hur man utformar ljud i sådana här s.k. människa-maskingränssnitt. Även metoder och verktyg för användning i framtida forsknings och utvecklingsprojekt som handlar om ljud i människa-maskingränssnitt kommer vara ett resultat av projektet. Dessutom kommer projektet bidra till förståelsen av ljudets roll i den mycket komplexa situation som förarmiljön är och hur ljud kan förbättra trafiksäkerhet i allmänhet.