Infrastruktur för innovativ proteomanalys

RIF14-0046
Karolinska Institutet
Bioteknik, medicinsk teknik och teknik för livsvetenskaperna

Proteomik är ett forskningsfält där syftet är att analysera proteiner på systemnivå. Denna information kan användas för att förbättra sjukdomsbehandling genom att upptäcka biomarkörer och målproteiner för läkemedelsbehandling. Masspektrometri är den mest använda analysplattformen inom proteomik och den senaste tekniska utvecklingen har bidragit till ett enormt lyft inom forskningsområdet. Vi har framgångsrikt utvecklat metoder för att studera det mänskliga proteomet. Målet här är att generera nya metoder för att studera hur genetiska förändringarna påverkar proteomet, samt att studera proteomspecifika händelser så som förflyttning av proteiner mellan cellulära delar och bildande av proteinkomplex. Det kommer att göras genom integrering av data och metoder från flera områden. Vidare kommer vi att förbättra metoder för att studera vilka proteiner läkemedelsmolekylerna binder till i cellen. Dessa metoder har tillämpningar inom alla områden inom biologisk och biomedicinsk forskning. Vi har som mål att göra dessa metoder och data tillgängliga via vår befintliga välfungerande core facilitet, kallad Klinisk Proteomik Masspektrometri, som är en gemensam plattform mellan Karolinska Institutet, Karolinska Universitetssjukhuset och Science for Life Laboratory. Vi är övertygade om att dessa metoder påskyndar generering av ny kunskap om grundläggande forskningsfrågor, såsom hur mutationer påverkar cellulära proteom och vad som styr var i cellen proteinerna är i olika situationer.

Proteomik är ett forskningsfält där syftet är att analyserar proteiner på biologiska systemnivå. Denna information kan användas för att förbättra sjukdomsbehandling genom att upptäcka biomarkörer och målproteiner för läkemedelsbehandling. Masspektrometri är den mest använda analysplattformen inom proteomik och den senaste tekniska utvecklingen har bidragit till ett enormt lyft inom forskningsområdet världen över. Masspektrometri är numera ett nödvändigt redskap för molekylära forskare inom biologi och medicin. Idag finns det ingen masspektrometri core facilitet som erbjuder mer specificerade analyser som kan ge svar hur mutationer påverkar proteomet, analys av proteinrörelser och analyser för att generera mer kunskap hur läkemedel binder till målproteiner. Detta anslag kommer att bidra till att utveckla och generera denna typ av service till Sveriges forskare. Vi har under de senaste åren framgångsrikt utvecklat metoder för att studera det mänskliga proteomet. Målet här är att generera nya forskningsmetoder för att studera hur genetiska förändringarna påverkar proteomet, samt att studera proteomspecifika händelser så som proteinrörelse mellan cellulära delar och bildande av proteinkomplex. Det kommer att göras genom integrering av data och metoder från flera områden. Vidare kommer vi att förbättra metoder för att studera vilka proteiner läkemedelsmolekylerna binder till i cellen. Dessa metoder har tillämpningar inom alla områden inom biologisk och biomedicinsk forskning och kommer att vara till stor nytta för hela svenska forskarsamhället. Metoderna och data kommer att göras tillgängliga via befintlig välfungerande core facilitet, kallad Klinisk Proteomik Masspektrometri, som är en gemensam plattform mellan Karolinska Institutet, Karolinska Universitetssjukhuset och Science for Life Laboratoriet. Vi är övertygade om att dessa metoder kommer att påskynda generering av ny kunskap om grundläggande frågor som vi och många andra forskare avser att studera, såsom t.ex. hur mutationer påverkar cellulära proteom, hur proteinkomplex regleras i transkriptionsprocessen och vad som styr var i cellen proteinerna är i olika situationer. All denna kunskap kommer att kunna användas för att generera bättre biomarkörer och målproteiner för läkemedelsbehandling.