Modelling of the mechanical behaviour of mega cast aluminium
- Reference number
- ID24-0089
- Project leader
- Ekh, Magnus
- Start and end dates
- 250101-291231
- Amount granted
- 3 250 000 SEK
- Administrative organization
- Chalmers University of Technology
- Research area
- Materials Science and Technology
Summary
The primary goal of this industrial PhD project is to develop material models for mega cast aluminium that accurately reflect physical mechanisms and microstructural properties. These models will enhance predictive capabilities for the static, dynamic, and fatigue behaviour of mega cast components, aiding simulation-driven design processes in the automotive industry. The project involves collaboration between Chalmers University and Volvo Cars, including a parallel postdoc project focused on material characterisation. Experimental analyses will be conducted on the microstructure of cast aluminium, focusing on grain morphology and defect distribution. The main work in the proposed project will be to develop finite element models of microstructures, capturing stress-strain and fracture behaviour. Data from virtual testing of these models and mechanical testing will support machine learning to develop macroscopic fracture models accounting for statistical variations and multiaxial stress conditions. By the end of the project, we aim to have developed advanced material models capturing the fracture behaviour and mechanical response of mega cast aluminium. These models will be integrated into Volvo Cars' CAE tools for crash and fatigue analysis and validated against experiments. This will enhance car body design robustness, helping Volvo Cars leverage mega casting technology for high-performance, cost-effective, and environmentally friendly production.
Popular science description
Det här projektet syftar till att utveckla nya modeller som kan användas för att simulera hur megagjutet aluminium deformeras och går sönder när det belastas. Eftersom gjutet aluminium ofta kan ha små defekter vilka kan påverka dess mekaniska beteende så behöver modellerna ta hänsyn till dessa små defekter. Simuleringarna med dessa modeller kan sedan användas till hur olika aluminiumdelar kommer att fungera vid belastning. Belastningen kan för Volvo Cars produkter komma från krock eller bara vanlig drift. Resultaten från detta projekt kommer att kunna användas för simuleringar vid produktdesignprocessen. Projektet innebär ett samarbete mellan Chalmers tekniska högskola och Volvo Cars. Det löper parallellt med ett annat forskningsprojekt som experimentellt undersöker materialets egenskaper. Bland annat kommer experiment göras för att studera aluminiumets mikrostruktur: hur ser den ut, var det finns defekter, hur påverkar defekterna materialets beteende. Fokus i detta projekt ligger på att utveckla modeller som tar hänsyn till mikrostrukturen och fysikaliska processer samt dess statistiska variation för att kunna beskriva hur materialet reagerar på belastning och så småningom brister. Data från simuleringar med dessa modeller kommer ligga till grund för förenklade modeller som planeras tas fram med hjälp av maskininlärning. Målet är att i slutet av projektet ha utvecklat materialmodeller som korrekt beskriver hur megagjutet aluminium beter sig. Dessa modeller ska integreras i Volvo Cars designprocess för krocksäkerhet och utmattning, och valideras mot verkliga experiment. Detta kommer att göra bilarnas karossdesign mer robust och hjälpa Volvo Cars att dra nytta av megagjutningsteknologi för att tillverka högpresterande, kostnadseffektiva och miljövänliga fordon.