Go to content
SV På svenska

Remote controlled 3D positioning in Augmented Telepresence

Reference number
FID18-0030
Project leader
Brunnström, Kjell
Start and end dates
200101-250517
Amount granted
2 500 000 SEK
Administrative organization
RISE Research Institutes of Sweden, Stockholm
Research area
Information, Communication and Systems Technology

Summary

The global immersive media market is expected to reach $108B by 2021. Augmented Telepresence (AT) denotes ARs over a remote communication channel. The project builds upon earlier projects, with established industrial contacts e.g. HIAB, remote control tower for air traffic control, Brokk, Boliden and Ericsson. In AT where the user is viewing and interacting from a remote location, the 3D perception can be limited due camera placements in relation to the location that is of interest. *Main objective* The main objective of this doctoral project is to investigate how to maximize task performance in remote control of machines critically relying on precise 3D positioning in Augmented Telepresence by using and developing the methodology of User and Quality of Experience (UXQoE). *Condensed work plan* 1st year Diagnostic investigations of use case 1 2nd year Formative testing for use case 1 Submit a journal paper 3rd year halftime seminar or Ph Lic thesis Formative testing of use case 2 4th year Summative testing of use case 2 Submit a journal papers 5th year Validation, extended analysis on all previous experiment and the proposed UXQoE process Submit a journal paper Dissertation *Expected outcome* New knowledge of camera positioning in AT New knowledge of AT, especially placing AR in 3D environment New knowledge (competence) in methodology based on both UX (usability) and QoE (experience of technology) Industrially relevant user requirement for AT

Popular science description

Augmented Reality (AR) eller förstärkt verklighet blev känt nyligen tack vare den enorma popularitet som spelet Pokemon Go fick. Idén är att när men tittar på verkligheten m.h.a. av en bildskärm annan information, såsom bilder eller text läggs till i presentationen. För Pokemon Go användes mobiltelefonen för detta, men det finns också bildskärmar som sätts framför ögonen såsom glasögon eller hjälmar, så att man innesluts och får en mycket mer inneslutande eller uppslukande upplevelse. Telepresence är enkelt uttryckt att vara närvarande på en annan plats på ett konstgjort sätt t.ex via videokommunikation. I detta projektet undersöker vi vilka faktorer som påverkar den mänskliga kvalitetsupplevelsen för Augmented Reality i ett Telepresencesystem. Vi kallar det Augmented Telepresence. Den industriella aspekten är speciellt intressant för projektet där man försöker styra maskiner på distans. Till exempel kranar som kan lasta timmer eller maskiner som arbetar i farliga miljöer. Det kan vara svårt att få ett riktigt bra djupseende i det artificiella systemet pga begränsningar i kameraplacering och bildkvalitet. Man kan förbättra detta i vissa fall med annan kameraplacering, men man kan också lägga in hjälpinformation mha AR. Projektet kommer att studera kameraplaceringar och olika hjälpinformationer för att underlätta positionerna så bra som möjligt. Angreppssättet är experimentellt och bygger på tidigare projekt, vilket minskar det som behöver utvecklas som den del av projektet. Projektet planerar tre större experiment. Det första ska man fjärrstyra ett leksaksfordon på ett golv genom ett par VR-glasögon till olika positioner (dvs positionering på ett 2D plan). I det andra experimentet ska man styra en drönare till olika positioner i det 3 dimensionella rummet. Slutligen ska vi studera hur detta kan appliceras på en industriell tillämpning t.ex. styr kranar eller maskiner i gruvor.