Low-friction coating in heavy duty diesel engines
- Reference number
- PV10-0020
- Start and end dates
- 100801-120630
- Amount granted
- 0 SEK
- Administrative organization
- Uppsala University
- Research area
- Materials Science and Technology
Summary
The main purpose is to utilize the results from Wonaco project and bring the revolutionary triboconditioning method towards full scale production at Scania and Volvo. In order to do so, there are several aspects that need to be addressed using several cross functional competencies. Due to the very promising results in terms of reduced friction for the cylinder liner application, this will be the main focus of the project. There are also a lot of experiences from the Wonaco project that point out other components in the engine and drive train that would benefit from an ANS coating. We will therefore also continue to verify suitability for other components. WORKPLAN Cylinder liners The coating process for cylinder liners will be developed for full scale production. This includes R&D in the field of surface chemistry, topography, tribology and production. Research will also be done in the ultra interesting area of tribochemical deposited coatings. The coated liners will be tested in engine tests. A feasibility study covering all aspects of introducing the coating technique in production will be performed. Other components Based on the results from the Wonaco project, the components with the big potential will be selected for coating, test and evaluation. EXPECTED RESULTS 1. The coating technique for cylinder liners will be ready for implementation 2. Concluded tests of other engine components with defined next steps 3. Published state-of-the-art research
Popular science description
Enorma mängder energi går till spillo varje år på grund av friktionsförluster när olika delar rör sig mot varandra. Vårt samhälles ökade behov av energieffektiva produkter innebär att allt fler ser sig omkring efter smarta och kostnadseffektiva lösningar på detta enorma problem. Ett sätt att minska friktionen är att belägga ingående delar med en tunn ytbeläggning som ger låg friktion. Applied Nano Surfaces har utvecklat en beläggningsmetod som är lika enkel som den är genial. Tekniken innebär att lågfriktionsmaterialet "gnuggas" fast på stålytan, och detta kan göras som en integrerad del av dagens existerande produktionsprocess, t ex vid svarvning eller hening. Den unika kombinationen av ett ytterst bra slutresultat (låg friktion och god vidhäftning) till en låg produktionskostnad gör att metoden har enorm potential i en värld där alla söker efter innovativa lösningar som kan förbättra effektiviteten i t ex motorer för lastbilar och bussar.