Stable production processes
- Reference number
- SM08-0018
- Start and end dates
- 090101-111231
- Amount granted
- 1 028 000 SEK
- Administrative organization
- Lund University
- Research area
- Other
Summary
Companies with developed routines for production monitoring often calculate and visualize the companies Key Performance Indexes (KPI) on a regular basis. Still there are different standards for calculating e.g. OEE (Overall Equipment Efficiency), making it hard to compare the results from different companies. Most importantly there is a lack of integration between technical and economic factors, making it almost impossible to analyse different production performance parameters impact on the costs in the production system. The objective of the proposed project is to use developed methods for cost factor identification, and calculation of part cost for products manufactured at the host company Haldex Brake Products AB. The purpose is to identify and eliminate production losses and identify development activities giving the largest impact on production efficiency. The aim of the collaboration work is for the company to develop work methods to increase their efficiency and for the applicant to adapt the scientific method for utilization in an industrial environment. The expected results are for the host company to increase there efficiency by 50% at Haldex Brake Products AB and to use the developed work procedures (pilot) to be deployed worldwide within the Haldex Group. The expected results for the applicant is an increased research qualification, valuable industrial contacts and industrial experience to bring back into the teaching activities at the university.
Popular science description
Inom svensk industri finns ett antal världsledande företag och ett stort antal små och medelstora företag som arbetar med att tillverka produkter. I princip alla dessa företag bedriver egen tillverkning som i allt större omfattning flyttas utomlands. Motivet är ofta något av följande, eller båda: •"Löneläget är lägre än i Sverige. •"Man vill förlägga tillverkningen nära sina marknader. Då konkurrensen från utländska företag är hård, är det viktigt att utveckla de svenska tillverkande företagens produktionsapparater för att kunna behålla konkurrenskraften och därmed arbetstillfällen i Sverige. Behovet av kontinuerlig utveckling och effektivisering är stort, men utbudet av metoder och modeller för att arbeta på rätt sätt är litet. Goda kunskaper om det egna produktionssystemet är grunden för att fatta rätt strategiska beslut om utvecklingsaktiviteter. Föreliggande projekt avser att utveckla metoder för att hitta strukturera och använda rätt information i syfte att kunna prioritera rätt utvecklingsaktiviteter för att kunna behålla konkurrenskraften. Syftet med forskningsarbetet i projektet är att utveckla en kostnadsmodell som integrerar tekniska och ekonomiska faktorer i ett tillverkningssystem för att bestämma tillverkningskostnaden i varje förädlingssteg, vilket sammantaget ger en information om vilka faktorer som påverkar kostnaden genom hela tillverkningsprocessen. Att skapa kostnadsmedvetenhet ger nya insikter om både storlek och förekomst av olika kostnadsposter, vilket väsentligt underlättar arbetet med att reducera och eliminera kostnader som exempelvis inte adderar något värde till produkten. Typiska sådana kostnader är kopplade till produktionsförsluster som kassationer, stillestånd och för låg produktionstakt. Med hjälp av en systematisk metod att kartlägga produktionspresentanda tillsammans med en modell för att beräkna tillverkningskostnader går det analysera effekterna av olika förändringar/förbättringar i tillverkningen. Modellen gör det möjligt att jämföra kostnadseffekter av olika samtidiga förändringar. Huvudsyftet med projektarbetet är att använda vetenskapliga resultat och metoder och anpassa dessa för industriell användning hos värdföretaget Haldex, för att skapa stabila produktionsprocesser och öka företagets kostnadseffektivitet. En framgångsrik industriell metod att öka kunskapen om det egna produktionssystemet och dess utvecklingspotential, förväntas kunna spridas inte bara inom Haldexkoncernen utan till andra företag.