Go to content
SV På svenska

Prediction of failure in sheet metal during forming/crash

Reference number
SM09-0053
Start and end dates
100101-131231
Amount granted
1 005 886 SEK
Administrative organization
Chalmers University of Technology
Research area
Materials Science and Technology

Summary

The object of the current project is to develop methods for prediction of strain localization and fracture in metal sheets during forming and crash. The target materials are High Strength Steels and components of press hardened Boron steel. According to plans I will work 40% of full time at Chalmers University during a period of two years (2010-01-01 – 2011-12-31). During this time I will be on leave of absence from Volvo Cars. The project will hopefully lead to a better understanding of the fracture phenomenon, and to better numerical methods for predicting the same.

Popular science description

För att minska bränsleförbrukningen och göra bilarna lättare används alltmer höghållfasta stålmaterial i dagens bilar. Även komponenter av presshärdat Borstål, vilka är extremt höghållfasta, används i allt större omfattning. Problemet med dessa material är att de är mindre duktila än tidigare, konventionella material. Den minskade duktiliteten innebär att de spricker vid lägre deformation. Det är inte acceptabelt att komponenter i bilkarossen spricker vid en krocksituation. Därför måste brottfenomenet beaktas speciellt vid konstruktionen av karossen. Idag baseras konstruktionsarbetet till stor del på datorsimuleringar av olika lastfall, t ex olika krocksituationer. Det är naturligtvis av största vikt att dessa simuleringar är av sådan noggrannhet att dessa kan ligga till grund för konstruktionsarbetet. Det är emellertid mycket svårt att prediktera brott i plåtmaterial vid olika belastningssituationer. De metoder som finns idag uppfyller inte de krav man kan ställa för att erhålla en tillräcklig noggrannhet vid datorsimuleringarna. Detta genererar problem i form av dyra omkonstruktioner och förseningar i projekten. Avsikten med projektet är att utveckla förbättrade metoder för att kunna prediktera brott i krocksituationer. Dessa metoder har också tillämpning på simulering av pressning av karosskomponenter. Även här önskar man kunna prediktera brott med god noggrannhet vid datorsimuleringar av formningsförloppet.