Go to content
SV På svenska

Optimized public procurement of bustransports

Reference number
SM11-0044
Start and end dates
120401-141231
Amount granted
691 008 SEK
Administrative organization
Linköping University
Research area
Information, Communication and Systems Technology

Summary

The trade organizations within the public bus transports area in Sweden have a common goal to double the public transports to 2020. Increased public transports are a part of the aim in EU declaring that the emissions from transports should decrease. However, this also puts a focus on how to make public transports more environmental friendly. Today, detailed specifications in contracts are used in public procurement of bus transports to be able to compare costs and services offered by different bus-service providers. But, detailed contracts also limit the possibility for the bus service providers to reduce CO2-emissions from better resource planning. In consequence, there is a need for more research on how to reduce CO2-emissions from public bus transports and to create better opportunities for bus service providers to design their bus-systems to be more environmentally friendly. The purpose of this research is to use optimization models together with a systems approach, to analyse new planning conditions from less specified contracts in public bus transports in order to achieve both more environmentally friendly and more cost efficient public bus traffic. Reducing the CO2-emissions by using the bus transports more effective is a relevant approach. A new method for choosing the winning bid in the process of public procurement and for evaluation of the bids, will also be developed. The method will be based on a DEA-model (data envelopment analysis).

Popular science description

Intresseorganisationen för kollektivtrafik i Sverige har som mål att fördubbla busstrafiken fram till år 2020. Detta stämmer väl med de mål som finns inom EU och som syftar till att minska de totala koldioxidutsläppen från transporter. Ökade miljömål sätter emellertid också fokus på att göra busstransporterna i sig själva så miljöeffektiva som möjligt. Sedan 1989 är upphandlingen av busstransporter i Sverige konkurrensutsatt. Det vanligaste sättet att välja ut vinnande bud är att välja anbudet med lägst kostnad (first price auction). Lägst pris, då allt annat är lika, ger att kraven måste vara precisa för att allt annat ska kunna bedömas som lika. Detaljerade krav underlättar för trafikhuvudmännen att välja bästa anbud, men kan leda till onödigt höga kostnader. Ett av dessa områden som anses vara begränsande för operatörerna är val av busstyper på olika linjer som innebär att bussbolagen i praktiken ofta måste köra stora bussar på sträckor som det hade räckt att köra mindre bussar på. Det här projektet syftar till att leverera resultat i termer av beslutsstödsmodeller för myndigheter som upphandlar busstransporter samt planeringsmodeller för operatörerna för att bättre kunna optimera sina rutter inte bara i termer av kostnader och service, utan även i termer av mindre miljöpåverkan. Vi arbetar med matematiska modeller för optimering av miljöprestanda och effektivitet i bussystem och med detta som grund värderar vi de begränsningar respektive möjligheter som den offentliga upphandlingen av busstjänster ger. De första, preliminära resultaten för projektet visar att med en annorlunda planering som prioriterar miljöeffekterna och bättre resursplanering så kan koldioxidutsläppen minskas med upp till 34%, med bibehållen service, samtidigt som kostnaderna minskar. Nyckeln är att bättre anpassa busstorlek och typ av buss till det aktuella behovet på en sträcka. Den forskning som tidigare har utförts på området har med övervägande del utgått ifrån antingen ett företagsekonomiskt eller nationalekonomiskt perspektiv. Det unika i vårt projekt är att matematiska optimeringsmodeller används för att utvärdera effekterna av hårt styrda krav på offentlig busstrafik, tillsammans med en systemsyn, som beaktar miljö, kostnader och service för busstjänsterna med hänsyn till såväl operatörernas som huvudmännens krav och möjligheter.