Go to content
SV På svenska

Marine fuels and shipping - impact on the environment

Reference number
FID20-0014
Project leader
Fridell, Erik
Start and end dates
220101-261231
Amount granted
2 500 000 SEK
Administrative organization
IVL Svenska Miljöinstitutet
Research area
Other

Summary

International and national shipping is under pressure to reduce its impact on the environment, mainly in the areas of green-house gases, air pollution and pollution of the sea. For these changes to take place there is the need for efficient policy measures in combination with a technological development. This PhD project focuses on the policy measures, their efficiencies and benefits, i.e. what is needed to induce real change? The research will include several topics, approaches and methods to reach this goal. The work will address the following topics: 1) The use of ammonia and hydrogen as marine fuels with either combustion engines or fuel cells. 2) Policy instruments for reducing emissions of air pollutants, mainly NOX, SO2 and PM, from a cost-benefit perspective. 3) In relation to the transition of shipping towards non-fossil fuels also ports will have to adapt and be able to handle new fuels and potentially CO2 collected for long-term storage. 4) There are several policy instruments designed to encourage the use for improving the environmental practices onboard ships. Costs for abatement and other measures will be related to the rebates given and, further, in a discussion more effective methods will be analyzed. 5) The IMO and EU are during the coming years planning several policy instruments to steer the shipping sector away from fossil fuels. These will be analyzed with the aim of assessing the impact on the industry and the potential reduction in emissions of GHG.

Popular science description

Sjöfarten behöver ställa om från fossila bränslen och samtidigt minska utsläpp av föroreningar till luft och vatten. För att detta skall ske krävs att regelverk och andra incitament är på plats och att dessa är effektiva. Vidare behövs en utveckling med nya bränlsen, ny framdrivningstekning och reningsteknik. I detta projekt skall en forskarstudent undersöka hur styrmedel som driver omställning kan utformas för att ge största möjliga nytta för miljö och klimat samtidigt som de driver teknikutvecklingen. Kostnder för ny teknik/bränslen kommer att relateras till de kostander samhället bär, orsakade av klimatförändringar och påverkan på hälsa av luftföroreningar mm. Ny teknik och bränslen kommer att analyseras ur ett helhetsperspektiv där t ex även produktion och transport av bränslen beaktas. Resultaten av forskningen kommer att vara viktig för näringen för att styra teknikutvecklingen och för myndigheter som utformar reglerna.