Hoppa till innehåll
EN In english
Publicerad

Bilen blir ett batteri

Elbilarnas mest kritiska problem är att batterierna är så tunga. Men det kan lösas genom att själva karossen blir ett batteri. Dagens Nyheter skriver om SSF-forskarnas genombrott på området.

Batteriet i en elbil kan utgöra mer än en tredjedel av hela bilens vikt. Det i sig gör att det går åt extra mycket energi för att åka omkring.

– Om elbilar ska slå igenom stort måste vi minska vikten på fordonet. Det är utgångspunkten för vårt arbete, säger Leif Asp till Dagens Nyheter.

Han håller på att utveckla en helt ny typ av elbilar där delar av karossen tjänstgör som batteri. Leif Asp är verksam på det halvstatliga forskningsinstitutet Swerea Sicomp i Mölndal och stöd för arbetet har han bland annat från SSF genom Rambidrag material.

Det kan bli möjligt att minska vikten på elbilarna med nya material av kolfiber som är extremt bra på att ta in litiumjoner. Men en möjlighet som industrin hittills inte har utnyttjat är att materialet skulle kunna lagra energi.

Algbatteri

Ett alternativ för framtidens kolbaserade batterier är att utgå från en viss typ av grön alg. Ett sådant material arbetar Uppsalaforskaren Maria Strømme med.
I veckan fick också hon ett stort anslag från Stiftelsen för strategisk forskning, 32 miljoner kronor, för att utveckla en upptäckt som hon och hennes medarbetare gjorde för ett par år sedan.

Strømme väckte tidigare stor uppmärksamhet med ett batteri  baserat på algen grönslick uppblandad med lite plast samt vatten med vanligt salt i. Den mycket vanliga algen grönslick, som ofta orsakar problem vid sjöar och kuster, består av kolfibrer med mycket speciella strukturer. Deras elektroniska egenskaper gör det möjligt att konstruera batterier som kan laddas upp extremt snabbt.

Läs hela artikeln i Dagens Nyheter.