Hoppa till innehåll
EN In english
Publicerad

Förenkla, spetsa till och väck intresse

Claes Johnsson och Magnus Johnson

Lyft fram det viktigaste. Formulera budskap och ta initiativ. Ljug inte, tig inte, babbla inte och förbered dig väl. Under den medieträning som ingår i SSF:s ledarskapskurs fick forskare tips om hur de ska nå ut i medierna och hur de ska hantera kniviga intervjusituationer.

Nyligen träffades forskare med stöd från SSF genom Ingvar Carlsson Award för att lära sig att kommunicera om sin forskning och andra samhällsfrågor.

Det var journalisten Claes Johnsson som delade med sig av sina erfarenheter av mediernas dramaturgi. I varje artikel och i varje inslag på radio och tv finns roller som ska besättas och det går bra att påverka om man vill spela skurk, expert, offer, hjälte eller revolutionär, menade han.

Magnus Johnson blir intervjuad om sin forskning. Senare får han hjälp att formulera ett nytt pressmeddelande.

– Det här var otroligt bra, även om det aldrig är kul att se sig själv på tv. Jag försökte prata på en nivå som jag trodde att de flesta människor kan ta till sig. Men jag inser att jag använder en del svåra ord för att jag inte är van vid att uttrycka mig enklare.

Ibland känns det som om folk inte är så intresserade av forskning, men det kanske beror på hur man har lagt fram det, sa Magnus Johnsson, som forskar på KTH.

Som att gå till doktorn


– Jag har efterfrågat medieträning för jag vet att jag behöver det. Men det är lite som att gå till doktorn. Det är jobbigt, men man måste göra det, sa Annika Pohl, Uppsala universitet.

– Jag är van att prata om forskning med vetenskapsmän men nu får jag nya infallsvinklar för att prata med alla andra också. Jag har till exempel förstått att man ska börja ett inlägg med något som alla kan identifiera sig med, även om det inte är det som är det vetenskapligt mest viktiga, sa Petter Holme, Umeå universitet.

Annette Graneli, Göteborgs universitet, trodde att hon skulle få användning för kursen:

– Jag kommer säkert att försöka skicka ut pressmeddelanden eller skapa kontakter med media. Det här kan jag ha nytta av i många sammanhang, till exempel när jag ska hålla populärvetenskapliga föreläsningar. Det är viktigt att kunna föra fram ett budskap i olika frågor och man bör tänka på att man är en representant för sin myndighet.

Mormor hängde med i allt

– Min mormor hängde med i allt som rörde min forskning. Jag blev bra på att beskriva den på ett populärvetenskapligt sätt eftersom jag berättade allt för henne. Men hon dog för fyra år sedan och sedan dess har det blivit svårt, berättade Ulf Assarsson som forskar på Chalmers tekniska högskola.

Han hade sett fram emot medieträningen med skräckblandad förtjusning.

– Jag förväntade mig att en reporter skulle trycka upp en mikrofon i ansiktet på mig och ställa otrevliga frågor. När det verkligen hände presterade jag sisådär. Det var uppenbart att jag är en fullständig novis, och att jag behöver träna mycket.

Text och foto: Karin Nordin