Röta hos barrträd,

RBb08-0011
Swedish University of Agricultural Sciences

Ansökan fokuserar på rotröta hos gran och tall orsakad av rotticka. Rotröta ger skador för ca 1 miljard kronor årligen för svenskt skogsbruk. Vi ska karaktärisera de processer som styr samspelet värd-patogen med målet att kunna begränsa sjukdomen. Kvantitativ genetik, helgenomomsstudier och molekylärbiologi utnyttjas för att hitta relevanta gener. Genom att inkludera praktiska skogsgenetiker syftar vi till att tillämpa resultaten i praktiken så fort som möjligt. Kandidatgener för patogenitet hos svampen identifieras via helgenomstudier, bioinformatik, genuttrycksstudier, och QTL-analyser. Funktionell karaktärisering utförs med överuttryck och gene silencing kopplat med mikroskopi av lokalisering av gener och genprodukter. Värdens försvar studeras via genuttryck, sekundärmetabolitprofiler, lokalisering av programmerad celldöd och även med QTL-analyser. Kandidatgeners funktioner studeras med inhibitorer och gene silencing och överuttryck. Tidigare har vi visat att resistens mot rotticka kan nedärvas. Markörer för resistens konfirmeras via inokuleringstest och används för att stödja urval av genetiskt material för förökning av odlingsmaterial, dels som kloner dels i fröplantager.

Ansökan fokuserar på rotröta hos gran och tall orsakad av rotticka. Rotröta ger skador för ca 1 miljard kronor årligen för svenskt skogsbruk. Vi ska karaktärisera de processer som styr samspelet värd-patogen med målet att kunna begränsa sjukdomen. Kvantitativ genetik, helgenomomsstudier och molekylärbiologi utnyttjas för att hitta relevanta gener. Genom att inkludera praktiska skogsgenetiker syftar vi till att tillämpa resultaten i praktiken så fort som möjligt. Gener som kan ha betydelse för patogenitet hos svampen identifieras via studier av svampens hela genom som vi har sekvenserat. Detta görs via bioinformatik, genuttrycksstudier, och genom att identifiera områden i genomet som korrelerar med patogenitet i genetiska analser (QTL-studier). Funktionell karaktärisering utförs med överuttryck och gene silencing kopplat med mikroskopi av lokalisering av gener och genprodukter. Värdens försvar studeras via genuttryck, sekundärmetabolitprofiler, lokalisering av programmerad celldöd och även med QTL-analyser. Kandidatgeners funktioner studeras med inhibitorer och gene silencing och överuttryck. Tidigare har vi visat att resistens mot rotticka kan nedärvas. Markörer för resistens konfirmeras via inokuleringstest och används för att stödja urval av genetiskt material för förökning av odlingsmaterial, dels som kloner dels i fröplantager.