Hoppa till innehåll
EN In english

Tribologi för tunga elektriska fordon

Diarienummer
APR23-0006
Projektledare
Hansen, Jonny
Start- och slutdatum
241201-301201
Beviljat belopp
1 500 000 kr
Förvaltande organisation
Luleå University of Technology
Forskningsområde
Materialvetenskap och materialteknologier

Summary

Detta projekt, som är ett samarbete mellan Scania och Luleå Tekniska Universitet (LTU), adresserar några av de mest kritiska utmaningar som det tekniska skiftet för tunga elfordon (EV) står inför. Tilltänkta Adjungerad Biträdande Professor, Dr Jonny Hansen, avser att leda denna forskning där syftet är att förstå tribologi för elfordon för att förbättra effektivitet och prestanda och för att mildra lagerströmmar. Lagerströmmar är ett speciellt utmanande problem som riskerar att hindra övergången till elektrisk mobilitet för tunga transporter om adekvata tekniska lösningar saknas. Med fokus på att förstå samspelet mellan smörjmedels elektriska egenskaper, smörjregimer, tribokemiska reaktioner, ytskador och de elektriska signalegenskaperna, ämnar projektet främja vetenskapen om elektrifierade tribologiska kontakter. Förväntade resultat inkluderar optimerade smörjmedel, förbättrade designkriterier och insikter i att förebygga strömrelaterade ytskador och förlust av prestanda. Detta samarbete bidrar inte bara till akademisk kunskap utan underlättar också Scanias aktiva deltagande i forskningsaktiviteter vid LTU, vilket säkerställer praktiska tillämpningar till transportsektorn för tunga elektriska fordon.

Populärvetenskaplig beskrivning

In the pursuit of sustainable transport, Sweden is revolutionizing its heavy electric vehicle (EV) sector. Scania, in collaboration with Luleå University of Technology, embarks on a ground-breaking project led by Adjunct Associate Professor Jonny Hansen. The mission? To unravel the mysteries of bearing currents – a formidable challenge impeding seamless electrification of transportation. As Sweden aims to cut greenhouse gas emissions, electrifying the transportation sector emerges as a key factor. Scania, a committed leader in this strive, pledges a significant increase in EV sales by 2030. However, the road to electrification is threatened by challenges, one of particular concern being bearing currents. What are bearing currents? As battery voltage is converted from DC to AC that powers EVs, some of the currents leak out, traversing bearings and gears, and this causes problems. This issue isn't new, but with the ongoing shift to EVs, it has gained recent prominence. Why should we care? Bearing currents, especially in heavy EVs, could lead to electrical breakdowns in gear and bearing contacts, compromising efficiency and reliability. With Scania's ambitious goals to electrify the heavy vehicle fleet, understanding and mitigating bearing currents become paramount. This project bridges the gap between industry and academia, aiming to unlock electric mobility for heavy EVs. What is the strategy and anticipations? Led by Jonny Hansen, the project dives into the complexities of electrified tribological contacts. Here, tribology – the study of friction, lubrication, and wear – will be given specific attention to. An industrial-academic team will explore how electrical properties, lubrication regimes, and tribo-chemical reactions impact the performance of bearing and gear contacts in heavy EVs. Imagine EVs with enhanced operational reliability, efficiency, performance, extended lifespans, and reduced maintenance costs – all stemming from a better understanding of EV tribology and technology. Why does this research matter? As we witness the rise of EVs, this research is not just for automotive enthusiasts or industry experts. It is about shaping a cleaner, more efficient future of transportation. It is about making electric mobility possible for us all. By delving into the heart of heavy EV tribology, this industrial-academic collaboration seeks to propel our society into an electrified future of sustainability and mobility.