Beta-Antitrombin som mål för läkemedelsutveckling

ID22-0064
Projektledare
Herwald, Heiko
Lund University

Varje år infekteras mer än 670 000 patienter i Europa med antibiotikaresistenta patogena bakterier. 33 000 av dessa patienter svarar inte på kliniska behandlingar och överlever inte. Särskilt det ökande antalet sjukhusförvärvade infektioner utgör ett särskiljt allvarligt hot mot patienternas hälsa eftersom dessa smittsamma ofta orsakas av antibiotikaresistenta bakterier. I december 2019 publicerade vi en artikel i Nature Microbiology som visar att en isoform av antitrombin (bAT), en human blodburen koagulationshämmare, har bakteriedödande aktivitet. Dessutom fann vi att bAT dämpar inflammatoriska reaktioner och leder till förbättrad överlevnad hos möss som infekterats med en annars dödlig dos av Escherichia coli-bakterier. För att undersöka om bAT kan användas för utvecklingen av nya antibakteriella terapier har ett konsortium med forskare från Lunds universitet och Octapharma AB bildats. Teamet kommer att analysera om bAT kan vara ett terapeutiskt mål genom att använda flera olika prekliniska och kliniska tillvägagångssätt. För detta ändamål kommer in vitro, ex vivo- och in vivo-modeller att etableras och att användas för att studera förmågan hos bAT att motverka infektion och vända patologiska immunreaktioner med antibiotikaresistenta patogena bakterier. Konceptet som presenteras i denna ansökan beskriver en ansats för utveckling av nya antimikrobiella terapier som kan användas för att behandla patienter som lider av infektioner orsakade av antibiotikaresistenta bakterier.