Cellterapi för återbildning av brosk

ID23-0021
Projektledare
Ström, Anna
Chalmers University of Technology
Materialvetenskap och materialteknologier

Broskskada orsakas av trauma eller artros och leder till svår smärta, nedsatt rörlighet och fysisk funktionsnedsättning för individen. Artros påverkar 15% av den globala befolkningen och medför en betydande kostnad för samhället. ClineScientific utvecklar den cellbaserade terapin, StemCART, som möjliggör exakt differentiering av inducerade pluripotenta stamceller (iPSCs) till kondrocyter. StemCART kan att lösa återbildning av broskvävnad och kan revolutionera läkning av broskskador - förutsatt utveckling av en hydrogel som tillåter inbäddning av cell kolonier. Hydrogelen ska hålla cellerna på plats när de administreras i skadan, och möjliggöra cell differentiering och läkning av skadan. Det finns många akademiska studier kring hydrogeler för inbäddning av celler men ytterst få har implementerats inom sjukvården. Denna studie är unik genom sitt fokus på skalbarhet, slutanvändare och tvärdisciplinära projektsammansättning som sträcker sig från materialvetenskap, biologi till kirurger. Preliminära resultat har visat positivt resultat genom användning av alginat / kollagen II / transglutaminas och iPSCs, men funktionen hos de enskilda komponenterna och inbäddning av cellkolonier är inte löst. Projektsammansättningen med slutanvändare (kirurger) kommer säkerställa praktiskt genomförbara lösningar. Projektet kommer att leverera vetenskaplig kunskap, tekniska lösningar på cell inbäddning och en doktorand med expertis inom det snabbt växande området cellterapi.

Broskskada orsakas av trauma eller artros och leder till svår smärta, nedsatt rörlighet och fysisk funktionsnedsättning för individen. Artros påverkar 15% av den globala befolkningen och medför en betydande kostnad för samhället, samt lidande för individen. Kostnader för knäskador enbart uppgår till närmade 6 miljarder US dollar under 2021, och kostnaden kommer öka till 12 miljarder US dollar till 2029. Trots den enorma kostnaden artros så finns det idag ingen tillfredsställande behandling utan patienter får smärtlindring, antiinflammatoriska läkemedel och råd om livsstilsförändringar. Vissa patienter får operation men tyvärr är inte heller operationer en lösning under lång sikt då brosket inte läker. ClineScientific har möjlighet att revolutionera behandling av artros och broskskador genom sin patenterade lösning för exakt differentiering av inducerade pluripotenta stamceller (iPSCs) till kondrocyter. Dessa celler är etiskt försvarbara och ger bättre läkning än dagens lösningar. Men, cellerna behöver bäddas in i ett material som möjliggör att de lever, utvecklas och bibehålls på plats, när de väl är inopererade. Om detta görs, kan cellerna läka brosket. I detta projekt kommer vi att utveckla en gel, i vilken cellerna kan bäddas in. Vi kommer att arbeta med materialforskare, cell biologer, kirurger och affärsutvecklare för att säkerställa fokus på slutanvändning. Vår lösning kommer att bidra till förbättrad hälsa, reducerade samhällskostnader och bidra till möjliggörande av cell terapier.