Centrum för Elektronmikroskopi i Umeå

RIF21-0067
Projektledare
Sandblad, Linda
Umeå University
Bioteknik, medicinsk teknik och teknik för livsvetenskaperna

Umeå centrum för Elektronmikroskopi (UCEM) har etablerat en av Sveriges bäst utrustade faciliteter. Instrument och användarstöd för elektronmikroskopi (EM) har nått internationell framgång och initierat många samarbeten med infrastrukturanvändare. Vid UCEM sker en konstant utveckling av de unika och ledande EM metoder som världens forskare efterfrågar. Kryo-elektronmikroskopi har under kort tid etablerats som den mest efterfrågade metoden för strukturstudier av molekylkomplex, proteinstruktur och bindningsstudier inom läkemedelsutvecklingen. Fördelen baseras på att proverna som analyseras förblir i sin naturliga miljö under preparering och analys, i en vattenlösning där biologiska processer pågår. Kryo-EM erbjuder studier av dynamiska processer, utveckling och sjukdomsförlopp, och även strukturell analys av nya framtida fusionsmaterial. Vid UCEM finns en bred interdisciplinär kapacitet att utveckla högupplösta avbildningstekniker för bildvolymer och 3D visualisering av celler och organismer. I ett elektronmikroskop används en fokuserad jonstråle som med nanometerprecision avlägsnar lager för lager och scannar av ytan. Denna avancerade teknik kan också nyttjas för nanometermanipulation för att öppna celler eller komplexa material för korrelativ fluorescens och EM med elektrontomografi. Utmanande och inspirerande projekt driver utvecklingen för högre upplösning, bättre bildkvalité och smarta visualiseringsverktyg, detta öppnar även dörrarna för nya innovationer inom industrin.

Umeå centrum för Elektronmikroskopi (UCEM) har etablerat en av Sveriges bäst utrustade faciliteter, med sju olika typer av elektronmikroskop för avbildning av molekyler, celler eller ytor med hög upplösning. Forskningsinfrastrukturens kärna är personalstyrkan som tillhandahåller kunskapen om hur prov från olika forskningsinriktningar prepareras och avbildas med elektronmikroskopi. UCEM har nått internationell framgång och initierat många samarbeten med infrastrukturanvändare. Linda Sandblad som är infrastrukturens samordnare. Hennes forskningssamarbeten leder till en konstant utveckling av de unika och ledande EM metoder som världens forskare efterfrågar. Kryo-elektronmikroskopi har under kort tid etablerats som den mest efterfrågade metoden för strukturstudier av molekylkomplex, proteinstruktur och bindningsstudier inom läkemedelsutvecklingen. Metodens fördel är att biologiska kan avbildas direkt i sin naturliga miljö. Eftersom biologiska prover, celler, bakterier och virus lever, förekommer och fungerar i vattenlösliga miljöer är det också viktigt att studera deras struktur under samma förutsättningar. Celler och mikroorganismer kan frysas med en ultrasnabb metod, så att det inte hinner bildas kristaller i vattenlösningen. Dessa kryo-EM prover måste förvaras i -180C, men har då häpnadsväckande bra upplösning för strukturstudier av proteiner, virus eller celler som studeras. Vid UCEM finns en bred kunskap och provpreparering från olika forskningsfält, och är därför en attraktiv facilitet för forskare från medicine, biologi men även för studier av nya växtbaserade material, som i framtiden kan ersätta vår användning av plast. Ett intressant elektronmikroskop, ett scanning instrument, som Linda Sandblad och hennes forskningsteam använder för att skapa bildvolymer med hög upplösning kommer i detta projekt utvecklas för analys av celler som infekterats av bakterier och virus. Det är ett mikroskop med en fokuserad jonstråle som med hög precision avlägsnar lager för lager och scannar provets yta. Denna avancerade teknik kan också nyttjas för för att öppna celler eller material med fler lager för avbildning av provets hela volym, i tre dimensioner. Flertal utmanande och inspirerande projekt driver utvecklingen för högre upplösning, bättre bildkvalité och smarta verktyg att visa bilder digitalt, detta ger en större förståelse för de biologiska processer vi inte kan se med ögat. Och öppnar dörrarna för nya innovationer inom industrin.