Hoppa till innehåll
EN In english
Publicerad

Lyckad hjälp till forskning får fortsättning

I tre projekt under tre år har högstadieelever jagat sol, guld och läkemedel i samarbete med forskare. Nu förnyas satsningen på Forskarhjälpen i ytterligare tre år. Härnäst kommer ungdomar att hjälpa forskare att ta reda på var strömming härstammar från.

Dagens möjligheter att använda solens strålning som energi är ofta dyra, ineffektiva eller miljömässigt tveksamma. Forskare vid KTH som vill ta fram nya typer av solceller passade på att ta hjälp av högstadieelever under hösten. I 28 skolor runt om i Sverige har drygt 800 ungdomar tillverkat egna fotoelektrokemiska solceller, så kallade Grätzelceller, genom att hitta färgämnen som är lämpliga för att fånga in solens strålar och omvandla dem till energi.

– Eleverna har varit otroligt kreativa. Vissa har utgått från material som man använder vid växtfärgning eller olika bär som de hittat i naturen. Någon har till och med testat bläckfiskbläck som färgämne, säger Katarina Nordqvist, forskningschef vid Nobelmuseet som driver Forskarhjälpen med finansiering från SSF.

Ett lyft

Eleverna testade färgämnen i särskilda testkit som forskarna Lars Kloo och Jan Rosdahl vid KTH har tagit fram särskilt för detta. Varje klass valde ut de två prover som gav bäst resultat och skickade dem vidare till forskarna för ytterligare analys. På så sätt har man tillsammans tagit ett steg mot ny teknik.

– Det här är kärnan i att Forskarhjälpen blivit så uppskattad. Eleverna känner att de får vara med och göra ett projekt på riktigt. Jag har också fått mycket positiv feed-back från forskarna och lärarna vill gärna vara med igen, flera av dem säger att det är ett lyft för hela skolan, berättar Katarina Nordqvist.

Ska passa läroplanen

Tidigare Forskarhjälpenprojekt har handlat om att hitta nya former av guldnanopartiklar och att leta i naturen efter ämnen som kan användas som antibiotika. Projekten läggs upp med tanke på att de ska vara praktiskt genomförbara för enkla laborativa miljöer i skolan, men också för att passa in med läroplanen och för att ge fördjupad kunskap om olika nobelpris. Syftet är att skapa intresse för naturvetenskap, teknik och forskning hos ungdomar.

Nya projekt

Efter tre lyckade projekt har SSF beslutat att gå in med ytterligare 3,9 miljoner kronor för att fortsätta arbetet med Nobelmuseet de kommande tre åren. Under 2014 handlar Forskarhjälpen om att bygga en släktkarta för sill och strömming i Sverige. Elever i Sverige får fiska eller handla sill och strömming från olika områden. De ska sedan isolera DNA från fiskarna och skicka in det till forskare vid Uppsala universitet som ska använda det för att undersöka fiskartens härkomst och utveckling. Leif Andersson, professor och och Alvaro Martinez Barrio, postdoktor, kommer att utveckla projektet tillsammans med Nobelmuseet och SSF.

Text: Karin Nordin
 


En del av Forskarhjälpen består av en postertävling. I projektet Soljakten vann Apelgårdsskolan i Malmö med denna poster. Läs mer hos Nobelmuseet.