Hoppa till innehåll
EN In english
Publicerad

Modell förutspår kopplingens ålder

Vibrationer och missljud i våra bilar är något vi helst slipper. När kopplingen åldras ändras också friktionsbeteendet, vilket kan leda till vibrationer i bilens drivlina. En modell som visar när det är dags för service har nu presenterats genom ett SSF-finansierat projekt.

I sin doktorsavhandling beskriver Kim Berglund vid Luleå tekniska universitet en åldringsmodell som förutspår livslängden för våta kopplingar i bilar med fyrhjulsdrift.

– Modellen förutspår hur lång tid det tar innan vibrationer uppstår vid olika typer av driftsförhållanden. När modellen implementeras i kopplingens datorsystem, kan den kompensera för förändringar i friktionsbeteende samt beräkna kvarstående livslängd, säger Kim Berglund, nybliven doktor i maskinelement vid LTU.

Inom fordonsindustrin finns alltid ett behov av att komponenter ska bli mindre, lättare, mer högpresterande, ha högre effekttäthet, kosta mindre samt ha längre livslängd. Komponenterna ska samtidigt bli smartare, det vill säga kunna ställa in sig efter rådande driftförhållanden samt ge information om det föreligger något akut servicebehov. Detta gäller också för våta kopplingar som via ett friktionsinterface överför vridmoment till olika delar i fordonet.

En Haldexkoppling som används i system för fyrhjulsdrift. Källa: BorgWarner.

Åldringsmodellen har testats praktiskt, med problemfri drift som följd.