Vill du ha hjälp med din forskning?
Om du som forskare behöver hjälp med datainsamling, bearbetning- och analysarbete eller nya kreativa vinklar på din forskning från högstadieelevers ögon, tveka inte att göra en intresseanmälan att bli vår forskare i nästa års Forskarhjälpen!
I Forskarhjälpen sammanför Nobelmuseet lärare, elever och forskare. Lärare och högstadieelever får delta i ett forskningsprojekt, i syfte att skapa intresse och förståelse för forskning och forskarna får assistans i sitt arbete. Forskarhjälpen erbjuder tydliga möjligheter för universitet och högskolor att samverka med skolor och ungdomar. Projektet leds av Nobelmuseet och finansieras av Stiftelsen för Strategisk Forskning.
Projektet sträcker sig över ett år med ett första uppstartsmöte i slutet av januari 2018 och en avslutande utvärdering i januari 2019. Beroende på forskningsuppgift motsvaras arbetsbelastningen av ca en halvtidstjänst för en post-doc (med motsvarande ersättning) med arbetstoppar under mars–maj och september–november. Uppemot 1000 elever (från ca 30 skolor) brukar delta varje år, och eleverna gör allt arbete i klassrummet och i sitt närområde.
Arbetet innebär bl a utarbetande av ett informationskompendium om forskningsuppgiften (bakgrund, instruktioner, ev protokoll), se tidigare kompendium DNA-jakten http://nobelcenter.se/wp-content/uploads/2017/10/forskarhjalpen-lararhandledning-dna-jakten.pdf
Har du frågor? Tveka inte att kontakta oss!
Johan Gómez de la Torre, tidigare medverkande forskare i Guldjakten johangomezdelatorre@ssci.se, Pernilla Wittung Stafshede, prof vid kemisk biologi, Chalmers, vetenskaplig rådgivare, pernilla.wittung@chalmers.se, Paulina Wittung Åman, pedagogiskt ansvarig paulina.wittung.aman@nobelmuseum.se, Anna Johanna Lindqvist Forsberg, projektledare forskarhjalpen@nobelmuseum.se
Anmäl ditt intresse via länken senast den 24 november. https://goo.gl/forms/KuKvVEIUVrclokG12