Skyddseffekter av PA28 mot oxidativ stress och sjukdom

ID14-0087
150101-200930
Göteborg University

Det finns starka indikationer på att proteasom-aktivatorn PA28 är viktig för hur kroppen hanterar oxidativ stress. Studier har visat att ökade PA28-nivåer minskar de skador som fria radikaler ger och gör att cellerna återhämtar sig fortare och bättre efter perioder av oxidativ stress, men man vet inte hur detta sker. Vårt projekt syftar till att öka förståelsen för hur PA28 skyddar cellen mot de negativa effekterna av oxidativ stress. Projektet syftar också till att undersöka om PA28 skyddar mot olika sjukdomar samt vad den PA28-beroende skadebekämpningen har för effekter på den vuxna och åldrande individen. Vi kommer att använda oss av möss som är genetiskt modifierade så att de har betydligt högre PA28-nivåer. Vi kommer dessutom att introducera genetiskt material i dessa möss så att vi kan studera oxidativ stress i det levande djuret under åldrandeprocessen. Denna kombination gör att vi kan analysera hur viktig PA28-nivån är för mänden oxidativ stress vid olika typer av exponering. Vi kommer också att undersöka vad ökade PA28-nivåer har för effekt på mössens livslängd, hur friska de är (via neuromuskulär-, njur-, hjärt- och ögonfunktion), samt hur mycket skador de har i sina celler. En fördjupad förståelse för de grundläggande samband som PA28 är inblandad i kan lägga grunden för utvecklandet av framtida läkemedel mot en rad sjukdomar samt bidra till ökad förståelse för mekanismerna bakom åldrande.

Oxidativ stress är ett tillstånd av förhöjda nivåer av väldigt reaktiva syreföreningar, s k fria radikaler. Dessa härstammar från cellens egen metabolism och ökar vid många sjukdomar, som hjärt- och kärlsjukdomar, neurologiska sjukdomar och cancer, men även under vanligt åldrande. I många fall är det just skadorna som de fria radikalerna orsakar som ger upphov till komplikationerna associerade med dessa sjukdomstillstånd. Det finns starka indikationer på att proteasom-aktivatorn PA28 är viktig för hur kroppen hanterar oxidativ stress. Studier har visat att ökade PA28-nivåer minskar de skador som fria radikaler ger och gör att cellerna återhämtar sig fortare och bättre efter perioder av oxidativ stress, men man vet inte hur detta sker. Syftet med detta projekt är att ta reda på hur PA28 skyddar mot oxidativ stress och om dessa positiva effekter kan hjälpa vid andra sjukdomstillstånd och om de kan bromsa åldrandet. Vi kommer att använda oss av möss som är genetiskt modifierade så att de har betydligt högre PA28-nivåer. Vi kommer dessutom att introducera genetiskt material i dessa möss så att vi kan studera oxidativ stress i det levande djuret under åldrandeprocessen. Denna kombination gör att vi kan analysera hur viktig PA28-nivån är för mänden oxidativ stress vid olika typer av exponering. Vi kommer också att undersöka vad ökade PA28-nivåer har för effekt på mössens livslängd, hur friska de är (via neuromuskulär-, njur-, hjärt- och ögonfunktion), samt hur mycket skador de har i sina celler. En fördjupad förståelse för de grundläggande samband som PA28 är inblandad i kan lägga grunden för utvecklandet av framtida läkemedel mot en rad sjukdomar samt bidra till ökad förståelse för mekanismerna bakom åldrande.