Hoppa till innehåll
EN In english

Nyfikna barn vill upptäcka naturvetenskap och teknik!

Diarienummer
IAb08-0011
Start- och slutdatum
090101-091231
Beviljat belopp
102 471 kr
Förvaltande organisation
Kungl Vetenskapsakademien (KVA, Royal Swedish Academy of Sciences)
Forskningsområde
Övrigt

Summary

Bakgrund Små barn är av naturen nyfikna, och skolans uppdrag är att ta vara på barnens vilja att upptäcka och utveckla sitt kunnande. Sedan nuvarande läroplan för grundskolan (Lpo 94) infördes, möter eleverna naturvetenskap och teknik redan vid sex års ålder. Många lärare, i de lägre åren, upplever att de inte har fått tillräckligt stöd för att möta de nya kraven. En situation har uppstått där elever, när de är som mest nyfikna, möter lärare som är osäkra på ämnesinnehåll och metoder. Senare i grundskolan och gymnasiet finns ämneskunniga lärare, men då har elevernas intresse redan riktats åt andra håll. Skolutvecklingsprogrammet Naturvetenskap och Teknik för Alla (NTA) ger kommuner stöd i att skapa förutsättningar, för lärare i de lägre åren, att tillsammans med eleverna arbeta med naturvetenskap och teknik med arbetssätt som tar tillvara den naturliga nyfikenheten. Mer om NTA på www.nta.kva.se De kommuner som har valt att satsa på NTA, ger lärarna stöd i arbetet att nå de av staten uppställda målen. Övriga kommuner känner ofta inte till NTA. Den centrala organisationen är liten och har inte möjlighet att effektivt sprida kunskapen om programmet till alla kommuner. Projektet Framtagande av prospekt som ger en fyllig bild av de möjligheter som ryms inom NTA. Syftet med prospektet är att sprida kunskapen om NTA och ge ett stöd i förankringsprocessen inom kommunerna. Spridning till nya kommuner via NTA:s regionala samordnare och vid olika informationstillfällen.

Populärvetenskaplig beskrivning