RNA-protein-interaktioner i bakteriella patogener

ICA16-0021
Uppsala University

Världen står inför en situation där ökade svårigheter att behandla bakteriella infektioner leder till stort mänskligt lidande och en för samhället varje dag växande socioekonomisk börda. En viktig orsak till detta är den accelererande uppkomsten av antibiotikaresistenta bakterier. En grundförutsättning för att kunna utveckla nya effektiva antibakteriella behandlingar är en djupare förståelse för de komplexa mekanismer som styr infektionsförloppet. Tidigare forskning har visat att RNA-bindande proteiner starkt påverkar bakteriers förmåga att alstra sjukdom. Orsakerna till detta är dock inte kända. Det huvudsakliga målet med detta projekt är att undersöka hur interaktioner mellan RNA och protein gynnar själva infektionsförloppet. Den senaste tekniken kommer att användas för att identifiera och belysa de mekanismer bakterier använder för att reglera sitt genuttryck under infektion. Etablering och utveckling av generiska metoder för att med hög kapacitet karaktärisera både RNA-protein-interaktioner och RNA-RNA-interaktioner i levande bakterier under själva infektionsförloppet kommer att avslöja infektionsspecifika regulatoriska nätverk och molekylära reglermekanismer. Den genererade kunskapen kommer att leda till bättre förståelse av infektionsmekanismer i allmänhet, men kommer även att kunna ligga till grund för utvecklingen av nya innovativa strategier för att bota infektionssjukdomar.

Sjukdomsalstrande bakterier är en av de vanligaste orsakerna till infektioner hos människan. Upptäckten av antibiotika i början av 1900-talet ledde till att potentiellt dödliga sjukdomar kunde botas. Tyvärr står vi nu inför en situation där uppkomsten av antibiotikaresistenta bakterier förhindrar behandling av många vanliga infektioner. För att möjliggöra utveckling av nya effektiva antibakteriella behandlingar krävs en djupare förståelse för de mekanismer som ligger till grund för bakterieinfektioner. Det föreslagna projektet syftar till en djupare förståelse för de molekylära processer som gör att bakterier framgångsrikt kan infektera, och reproduceras, inuti mänskliga värdceller. Tidigare forskning har visat att bakteriella proteiner som binder till ribonukleinsyror (RNA) är mycket viktiga för bakteriers infektionskraft. Orsaken till detta är dock inte fastlagd. Vi planerar således att använda metoder baserade på den senaste tekniken för att karaktärisera bakteriella interaktioner mellan protein och RNA under infektionsförloppet. Detta väntas leda till upptäckten av nya regulatoriska mekanismer och öka den generella förståelsen för hur bakterier styr genuttryck. Eftersom dessa processer är nödvändiga för bakteriers infektionskraft har de upptäckter projektet leder till stor potential för att användas vid utvecklingen av nya antibakteriella behandlingar.