Mikrobiome i HPV relaterade infektioner och cancer

ICA16-0050
Karolinska Institutet

Den humana bakteriefloran är sammankopplad med flera allvarliga sjukdomar, däribland cancer. Munhålan och regioner runt könsorganen är vanliga tillväxtområden för bakterier och representerar målregioner för infektioner av Humant PapillomaVirus (HPV). HPV kan orsaka både livmoderhalscancer och huvud- och halscancer. Hur bakterier bidrar till cancer, exempelvis efter HPV infektion är mindre känt. Både HPV infektioner och infektioner från bakterier initierar immunförsvaret via specifika receptorer som känner igen patogena organismer där svarsgraden från immunförsvaret varierar beroende på den patogena arten. I den här forskningsplanen så planerar jag att undersöka hur förändringar i bakteriefloran korrelerar till sjukdomsförloppet I HPV-infekterade unga kvinnor, samt i cancerformer relaterade till HPV. Jag kommer att undersöka hur HPV-infektion och cancer påverkar förändringar i bakteriefloran. Som verktyg för detta så kommer jag använda 2D-cellkulturmodeller, 3D-cellkulturmodeller samt musmodeller av HPV-driven livmoderhalscancer. Jag förväntar mig att via dessa studier kunna dra slutsatser om hur bakteriefloran i munhålan och runt könsorganen korrelerar med HPV-infektion och utveckling av cancer i kliniska prover. Det är möjligt att specifika förändringar i bakteriefloran förstärker effektiviteten och långvarigheten av HPV-infektion. För att undersöka detta kommer jag att infektera HPV-positiva cellkulturer med bakteriearter som ändrats i HPV-positiva kliniska prover.

Humant Papillomavirus (HPV) är ett virus som smittar via sexuellt omgänge. Infektioner med HPV representerar den mest vanliga infektionen associerad med sexuellt omgänge och majoriteten av sexuellt aktiva män och kvinnor bär på HPV-viruset någon gång under sitt liv. HPV kan orsaka problem av olika grad där vårtor runt könsorgan tillhör den lindrigare graden och olika typer av cancer den värsta graden. Cancer som uppstår från HPV är livmoderhalscancer samt huvud- och halscancer. Även om det är välkänt att HPV kan leda till cancer hos individer som inte är vaccinerade så är det outforskat vilka faktorer som påverkar risken för att en HPV-infektion leder till cancer. Den humana bakteriefloran representerar ett intressant forskningsområde då den påverkar immunförsvaret hos människor och därför förväntas att genomgå förändring vid patogena infektioner såsom HPV. I den här forskningsplanen så planerar jag att undersöka hur den humana bakteriefloran är uppbyggd hos kliniska prover från individer som antingen är osmittade eller smittade med HPV. Jag kommer att kartlägga noggrannt vilka bakterier som uppvisar ändrade profiler i HPV-infekterade individer mot osmittade individer samt individer med livmoderhals eller huvud och halscancer. För att kartlägga bakteriefloran i HPV-smittade patienter och osmittade patienter använder jag mig av DNA-sekvensering. Via samarbete med Professor Lars Engstrand (Science for Life Laboratory och Karolinska Institutet) har jag en unik möjlighet att sekvensera hela uppsättningen av DNA hos den mänskliga bakteriefloran. DNA-sekvensering möjliggör att kartlägga exakt vilka bakteriearter som finns i olika individer samt hur bakteriernas omsättning påverkas av HPV. Efter sekvensering så kommer jag att gå vidare med de bakteriearter som uppvisar mest tydliga förändringar i HPV-associerade individer. Dessa bakterier kommer att tillsättas i laboratorie cellkulturer som sedan tidigare bär på HPV-viruset. Detta forsök kommer ge svar på huruvida bakterier även kan påverka effektiviteten och långvarigheten av en HPV-infektion. Mitt långtida mål med denna forskning är att skapa en kartläggning av bakteriefloran i relation till HPV och därmed skapa en bas för möjlig behandling för patienter smittade med HPV. Man kan här tänka sig att tillförande av goda bakterier eller hämning av mindre gynnsamma bakterier kan hjälpa immunsystemet att bekämpa HPV-viruset eller cancerceller som uppkommit på grund av HPV-infektionen.