Hoppa till innehåll
EN In english

Miljövänligt korossionsskydd av bränsleceller

Diarienummer
P07-0015
Start- och slutdatum
080101-091231
Beviljat belopp
6 000 000 kr
Förvaltande organisation
Uppsala University
Forskningsområde
Materialvetenskap och materialteknologier

Summary

Projektet har fyra mål: 1."Vetenskaplig evaluering och dokumentation av möjligheten för att ersätta guld med miljövänlig MaxPhase-beläggning som korrosionsresistent kontaktmaterial på bipolära plåtar i bränsleceller. 2."Utveckling av MaxPhase beläggningsteknologi för bipolära plåtar. 3."Utveckling av test och evalueringsmetoder för kvalitetsverifiering under produktion. 4."Representativ demonstration av MaxPhase beläggningar som miljövänligt och korrosionsbeständigt lågkostnads material. Projektet består av fyra faser: Fas 1: Initial specifikation Fas 2: Generell utveckling för bipolära plåtar. Fas 3: Utveckling mot specifika egenskaper. Fas 4: Demonstration och evaluering. Slutanvändarna, Impact Coatings och Cell Impact, kommer under fas 1 att spela en betydande roll genom formulering av initiala specifikationer som kommer att fungerar som ledtråd i projektet. Det förväntas att projektet resulterar i att Sverige blir ledande på produktion av tillförlitliga och effektiva lågkostnadsbränsleceller för bilar.

Populärvetenskaplig beskrivning

I samarbete utvecklar Impact Coatings AB, Cellimpact AB och Uppsala Universitet materialet Maxfas och andra keramiska beläggningar på flödesplattor till bränsleceller. Syftet är att reducera korrosionen och öka ledningsförmåga för att maximera bränslecellens verkningsgrad och livslängd. Världens fordons- och elektronikindustri förbereder sig för att införa bränsleceller som energikälla. Ett utrymme för förbättring är att skydda flödesplattorna i bränslecellerna mot korrosionsangrepp från cellernas sura miljö. Vid korrosionen försämras plattans kontaktegenskaper med försämrad verkningsgrad som följd. Impact Coatings beläggningssystem InlineCoater och Cellimpacts adiabatiska plåtformning möjliggör kostnadseffektiv framställning av aktuella beläggningar och är tänkt att integreras i plattornas produktionsflöde.