Hoppa till innehåll
EN In english

Lågfriktionsbeläggning i tunga dieselmotorer

Diarienummer
PV10-0020
Start- och slutdatum
100801-120630
Beviljat belopp
0 kr
Förvaltande organisation
Uppsala University
Forskningsområde
Materialvetenskap och materialteknologier

Summary

Huvudsyftet är att använda resultaten från Wonaco och ta ANS revolutionerande teknik mot fullskalig produktion hos Volvo och Scania. För att lyckas med detta så måste flera tvärvetenskapliga områden adresseras. Eftersom testerna är otroligt lovande så kommer huvudfokus att vara på cylinderfoder. Det finns dessutom mycket erfarenhet från Wonacoprojektet som kan användas till att välja ut de komponenter i motor och drivlina som ger störst resultat om de beläggs. Dessa komponenter kommer också att behandlas under projektet. PLAN Cylinderfoder Beläggningsprocessen för cylinderfoder kommer att utvecklas för fullskalig produktion. Detta arbete inkluderar R&D inom ytkemi, ytanalys, tribologi och produktionsteknik. Forskning kommer även att ske inom det ultraintressanta området tribokemiskt deponerade beläggningar. De belagda fodren kommer att testas i motorprover. En genomförbarhetsstudie som täcker alla aspekter av införandet kommer att genomföras. Andra komponenter Baserat på resultaten från Wonaco så kommer de komponenter med störst potential att bli utvalda för beläggning, test och utvärdering. FÖRVÄNTADE RESULTAT 1. Beläggningstekniken för cylinderfoder ska vara klar för implementering 2. Slutförda tester av övriga motorkomponenter, med tydliga nästa steg definierade 3. Publicerad forskning av yttersta världsklass

Populärvetenskaplig beskrivning

Enorma mängder energi går till spillo varje år på grund av friktionsförluster när olika delar rör sig mot varandra. Vårt samhälles ökade behov av energieffektiva produkter innebär att allt fler ser sig omkring efter smarta och kostnadseffektiva lösningar på detta enorma problem. Ett sätt att minska friktionen är att belägga ingående delar med en tunn ytbeläggning som ger låg friktion. Applied Nano Surfaces har utvecklat en beläggningsmetod som är lika enkel som den är genial. Tekniken innebär att lågfriktionsmaterialet "gnuggas" fast på stålytan, och detta kan göras som en integrerad del av dagens existerande produktionsprocess, t ex vid svarvning eller hening. Den unika kombinationen av ett ytterst bra slutresultat (låg friktion och god vidhäftning) till en låg produktionskostnad gör att metoden har enorm potential i en värld där alla söker efter innovativa lösningar som kan förbättra effektiviteten i t ex motorer för lastbilar och bussar.