Träds resistens mot parasiter

RBb08-0003
Umeå University

Vi vill studera träds resistens mot angrepp av insekter och svampar i två delprojekt, ett som rör genetiska mekanismer bakom resistens i asp (Populus) och ett som specifikt skall studera det största praktiska skadeproblemet i svenskt skogsbruk; snytbaggangrepp. I den första delen skall vi studera sambandet mellan insekts- och svampangrepp, metaboliter i bladen, cellväggsegenskaper och genetisk variation och visa hur, om tillräckliga genomiska resurser finns, det är möjligt att identifiera metaboliter, gener och alleler som ger resistens mot olika skadegörare hos träd. Vi vill även visa hur det är möjligt att hitta genetiska markörer för dessa, som går att använda i förädlingsprogram för att ta fram nya generationer av mer resistenta träd. I den andra delen skall vi kombinera växtfysiologiska studier på trädplantor under etableringsstadiet med studier av barkmetaboliter och snytbaggens biologi för att bättre förstå sambandet mellan barrträdsplantornas fysiologi/biokemi och hur allvarligt snytbaggeangreppet blir. Detta kan leda till utveckling av nya kombinationer av brukningsmetoder och kemisk behandling som är effektiva i att minska snytbaggeskadorna. Vi tror att, i slutdelen av projektet, det kommer att vara möjligt att också genomföra liknande studier på barrträd som vi redan nu kan göra på asp, och därför blir det möjligt att genomföra genomik-baserade förädlingsprogram som kan komplementera de övriga metoderna.

På samma sätt som vi människor drabbas träd och andra växter av sjukdomar, orsakade av bakterier, virus och svampar. Dessutom attackeras de ständigt av djur som äter på dem, något som vi oftast slipper utom när det är myggsäsong. För skogsbruket orsakas de största skadorna av angrepp av insekter och svampar, och speciellt snytbagge-angrepp leder till kolossala värdeförluster för skogsbruket. Återigen på samma sätt som för människan kan träd skyddas på olika sätt mot angrepp, och mycket beror på kondition, kemi och genetik i ett intimt samspel. Ett träd i god kondition är naturligtvis bättre på att stå emot angrepp. Ibland behövs dock, i såväl jord- som skogsbruket, även kemiska bekämpningsmedel för att hålla angriparna i schack. Dessutom är det ju så att olika individer kan han mycket olika attraktions- och motståndskraft, skillnader som till en betydande del kan bero på genetiska faktorer. Detta är återigen precis som hos oss där vissa personer kan sitta utan kemiskt bekämpningsmedel (myggmedel) samtidigt som andra blir helt tokiga av myggbett. Vi vill försöka få fram nya metoder för att bekämpa snytbaggangreppen på våra barrträd. Vi tror att en kombination av kondition, kemi och genetik är det bästa sättet att lyckas med detta. Dels vill vi studera hur trädplantornas kondition påverkar känsligheten mot snytbaggeangrepp och hur olika kemiska ämnen – antingen ”naturegna”, d v s som finns i trädet självt eller syntetiska – kan medverka till att skydda plantorna. Det är uppenbart att det är ett starkt samband mellan kemi och kondition, och det skall vi studera. Vi skall även studera genetiken bakom angreppen av svamp och insekter på träd. Här kommer vi i första hand att studera asp, av den enkla anledningen att det ännu inte finns möjlighet att göra alls lika detaljerade genetiska studier på tall och gran. Däremot tror vi att det om ca fem år finns möjlighet att använda kunskaperna och teknikerna vi fått genom att studera asp till att göra detsamma på barrträd vilket förhoppningsvis på lite längre sikt kan leda till att mer motståndskraftiga granar och tallar kan tas fram som i kombination med bättre brukningsmetoder – och kanske mer ”naturenlig” kemisk bekämpning – kan hålla skogens skadegörare på en acceptabel nivå.