Mikrostruktur, korrosion och friktionskontroll
- Diarienummer
- RMA08-0050
- Start- och slutdatum
- 090701-141231
- Beviljat belopp
- 23 280 000 kr
- Förvaltande organisation
- KTH - Royal Institute of Technology
- Forskningsområde
- Materialvetenskap och materialteknologier
Summary
Vårt mål är att utveckla den nya generationens multifunktionella skikt för korrosions- och friktionskontroll. Dessa skikt ska ha lika bra, eller ännu bättre, prestanda än dagens tekniska lösningar, och de ska uppvisa väsentligt lägre negativ påverkan på miljön och de ska inte utgöra en hälsorisk. Vår forskning kommer att fokuseras på nya koncept för design av mikrostrukturerade, multifunktionella och skyddande ytskikt. Vi kommer att söka grundläggande molekylär förståelse för de mekanismer som möjliggör kontroll av korrosion och friktion med dessa ytmaterial. Vi kommer att överföra kunskapen till industrin, och viktigare, genom direkt akademi - industri samverkan utvärdera prestanda hos de nya ytmaterialen och jämföra dem med de system som används idag. Vårt forskningsprogram är helt och fullt definierat av industriella och samhälleliga behov. Alla forskningsprojekt har en gemensam vetenskaplig utmaning, att förstå egenskaper hos mikrostrukturerade ytor för att därigenom kontrollera och konstruera multifunktionella ytskikt. Sådana skikt har ett brett användningsområde, men i det här forskningsprogrammet fokuserar vi på två; korrosions- och friktionskontroll. Det motiveras av den samhällsekonomiska och industriella vikten, vår egen expertis och av de nära kontakter som vi har utvecklat med industrin inom dessa områden.
Populärvetenskaplig beskrivning
Kontroll över korrosion, friktion och mikrostrukturer Korrosion av metalliska material är kostsamt för industri och samhälle. Enbart i USA beräknas kostanden uppgå till $350 miljarder/år (hela 4.2% av GNP) och kostanden för korrosionsskyddande beläggningar och korrosionshämmande medel uppgår till $100 miljarder/år, respektive $12 miljarder/år. Motsvarande procentuella kostnader gäller för andra industrialiserade länder. Friktion, och den nötning som följer, utgör likaså en mycket stor kostnad för industri och samhälle. Det faktum att många medel som idag används för att minska korrosion och friktion, liksom även korrosions- och nötningsprodukter, påverkar människors hälsa och vår miljö negativt gör inte saken bättre. Det finns uppenbarligen ett stort behov att ta fram nya lösningar för korrosions- och friktionskontroll. Det är precis det som vårt forskningsprogram handlar om, och vårt mål är bättre lösningar som även är bättre för människor och vår natur. Vi vill utveckla den nya generationens multifunktionella skikt för att minska korrosion, friktion och nötning. Vi kommer att utnyttja nya koncept för att konstruera ytbeläggningar för att minska korrosion och friktion. En viktig punkt är att förstå sambandet mellan ytor och beläggningars mikrostruktur (dvs. strukturen på små längdskalor) och dess egenskaper. För detta behöver vi utveckla en förståelse på molekylär nivå – både experimentellt och teoretiskt - och det är de akademiska forskarnas huvuduppgift. Vi kommer att överföra den här kunskapen till industrin, och våra industriella samarbetspartners kommer att utvärdera våra förslag till lösningar gentemot de bästa processerna som används idag. Vårt projekt är vetenskapligt tvärdisciplinärt och det spänner dessutom från grundläggande forskning till tillämpningar. För att nå vårt mål – bättre och miljövänligare korrosionsskydd och friktionsminskande beläggningar – kommer våra akademiska forskare att arbeta i nära samarbete med industriforskare. För att sprida kunskapen inom vårt nätverk, och till nya intressenter, ska vi även ordna en årlig konferens om just korrosions- och friktionskontroll.