Funktionella elektromagnetiska metamaterial & optisk sensing

RMA11-0037
120801-180930
Chalmers University of Technology
Materialvetenskap och materialteknologier

Utvecklingen av ultrakänsliga men kostnadseffektiva sensorteknologier för detektion och analys av kemiska och biologiska spårämnen är av stor betydelse för livsvetenskaperna, materialvetenskap, upptäckt av hot i form av kemiska sprängämnen mm. Med utgångspunkt i det framgångsrika projektet "Funktionella Elektromagnetiska Metamaterial", som fick ett treårigt stöd inom SSFs tidigare materialforskningsutlysning RMA08, föreslår vi en utökad och förlängd satsning som helt fokuserar på metamaterial för optiska sensorer. Vår nyckelkompetens och teknologiska försprång ligger i utvecklingen av avancerade tvådimensionella plasmoniska metamaterial, dvs. täta lager av designade metalliska nanostrukturer på fasta substrat. Dessa funktionella ytor uppvisar kollektiva plasmonresonanser som är ytterligt känsliga för förändringar i omgivningen. Forskningsprogrammet är uppdelat i två huvudsakliga spår: sensorer för molekylär detektion (biomarkörer, framförallt för detektion av Alzheimers sjukdom, samt sprängämnen) samt sensorer för materialvetenskap och "clean tech", med använding inom tex. vätelagringsforskning och kemisk katalys. Den forskarkonstellation vid Institutionen för Teknisk Fysik, Chalmers, som ansvarar för programmet har en gedigen erfarenhet av framgångsrik sensorforskning och kommersialisering av forskningsresultat.

Ett materials optiska egenskaper bestäms i första hand av materialets sammansättning, dvs. vilka atomer eller molekyler som bygger upp materialet och hur dessa grundläggande byggstenar är ordnade i rummet. Metamaterial är en ny klass av material som i stället byggs upp av artificiella "metaatomer / metamolekyler" ordnade på specifika sätt i två eller tre dimensioner. Tanken är att designa dessa "metaatomer" på sådant sätt att helt nya egenskaper och funktionaliteter uppstår. Ett exempel som diskuterats mycket i media är möjligheten att konstruera ett metamaterial som fungerar som en osynlighetsmantel! I detta projekt - Funktionella Elektromagnetiska Metamaterial - är vi dock mer modesta. Vi vill konstruera tvådimensionella skikt av designade metallnanopartiklar med mycket fördelaktiga optiska egenskaper som härrör från s.k. plasmon resonanser (en typ av "egensvängningar" hos ledningselektronerna i metallen). Dessa tvådimensionella metamaterial har många användningsområden som är viktiga för samhället, framför allt inom hälso- och energisektorerna och för materialforskning. Vi avser att använda materialen som extremt känsliga biosensorer (speciellt för att finna sjukdomsmarkörer accocierade till Alzheimers sjukdom); för studier av vätgaslagring i nanopartiklar och detektion av vätgas (viktigt för vår omställning till miljövänligare energiproduktion); för utveckling av sensorer för sprängämnesdetektion och för studier av viktiga processer inom "clean tech", tex. bränslecell utveckling. Dessa olika delprojekt utgår alla från mycket framgångsrik grundforskning vid Institutionen för Teknisk Fysik, Chalmers Tekniska Högskola. Fortsatt stöd från Stiftelsen för Strategisk Forskning kommer att göra det möjligt att ta ytterligare steg mot verkliga tillämpningar, nystartbolag och nydanande samarbeten med Svensk industri.