Hoppa till innehåll
EN In english

Adaptiv interaktion för framtida flygsystem

Diarienummer
SM15-0040
Start- och slutdatum
160101-161231
Beviljat belopp
457 518 kr
Förvaltande organisation
SAAB Aeronautics
Forskningsområde
Informations-, kommunikations- och systemteknik

Summary

Framtida flygsystem behöver hantera ökade automationsnivåer och ökad säkerhet genom förbättrad interaktion. Huvudsyftet är att skapa en modell för adaptiv interaktion för framtida flygsystem. Tillvägagångssättet för att uppnå detta är att beskriva forskningskontext och skapa modellvärderingskriterier, baserat på utkomsten av en workshop med LiU, Saab, ITA, Embraer och piloter. Därefter kommer en litteraturstudie att göras och en workshop med forskare på LiU för att beskriva state-of-the-art och forskningstrender. Samtidigt kommer en analys att göras av hur naturligt återgiven (och i vilka avseenden) modellen behöver representeras. Idéer från andra tillämpningar och domäner kommer studeras genom besök i andra forskningsmiljöer ihop med forskare från LiU, ITA och Saab. Modellen kommer sedan skapas baserad på state-of-the-art och analysen av vad som behöver representeras i den. Modellen kommer beskriva och stödja adaptiv interaktion inklusive interaktion med piloter i framtida flygsystem. Slutligen kommer modellen utvärderas och resultat rapporteras och kommuniceras med intressenter. Modellen som kommer som en utkomst av detta arbete kommer att spridas till flygutvecklingsprojekt på Saab och akademiska resultat kommer att presenteras i en vetenskaplig tidsskift och/eller på en internationell forskningskonferens.

Populärvetenskaplig beskrivning

Under lång tid har flygplan och deras teknik blivit mer och mer automatiserade och flera ingående delar blir mer komplexa och innehåller mer information. Det är en utmaning att göra system som hjälper piloten att hantera all information på ett bra sätt. Samtidigt blir vi bättre och bättre på att använda teknik för att just underlätta för piloten vilket är viktigt för att framtida flygplan ska bli så bra som möjligt. Detta projekt genomförs på Linköpings Universitet och studerar hur man på bästa sätt kan beskriva och representera sådan information i en modell som är tänkt att underlätta för piloten. Modellen som tas fram är tänkt att beskriva och ta hänsyn till vilken information som ska förmedlas till vem samt när och hur det bör göras.