Lättviktösningar för hållbara transporter
- Diarienummer
- SM15-0043
- Start- och slutdatum
- 160901-180831
- Beviljat belopp
- 549 295 kr
- Förvaltande organisation
- KTH - Royal Institute of Technology
- Forskningsområde
- Materialvetenskap och materialteknologier
Summary
Projektets mål är en konstruktionslösning av en stadsbuss där chassivikten minskas med 50%. Tillverkningsstrategier där ledtiden minskas med 30% kommer också att föreslås. Detta åstadkommas med utnyttjandet av fiberkompositer och hög grad av funktionsintegration. Möjligheten att tillverka stora komplexa integrerade strukturer till rimlig kostnad kommer beaktas. Motivet för en sådan drastisk viktminskning kommer av det ökande behovet av utsläppsfria fordon med elektriska och/eller hybrid-drivlina. Högre batterikapacitet resulterar i kraftigt förbättrad batteriutnyttjande och därmed en bättre affär för Scanias kunder över bussens livstid. Dr Burman kommer att ingå i projektteamet där han ansvarar för ett par arbetspaket, bidrar som expert i andra och sitter med för att lära i vissa. Hos Scania varierar kunskapen om kompositmaterial, associerade designprinciper och produktionmetoder. En del av projektet är därför ägnat att skapa en gemensam kunskapsbas. Detta åstadkoms genom en serie föreläsningar och workshops. Det direkta resultatet kommer att bli en virtuell demonstrator. Indirekta resultat är en ökad kunskapsbas hos Scania kring kompositmaterial, och hos KTH en bättre förståelse av den industriella FoU-processen. Högst sannolikt kommer detta forskarutbyte resultera i att flera nya forskningsfrågor identifieras med hög relevans för svensk industri. Slutligen, ett beviljat projekt kommer ytterligare fördjupa samarbetet mellan KTH och Scania.