Hoppa till innehåll
EN In english

Stabila produktionsprocesser

Diarienummer
SM08-0018
Start- och slutdatum
090101-111231
Beviljat belopp
1 028 000 kr
Förvaltande organisation
Lund University
Forskningsområde
Övrigt

Summary

Företag med utvecklade rutiner för produktionsuppföljning beräknar och visualiserar regelbundet företagets nyckeltal kopplade till produktionsprestanda. Trots att det finns branschgemensamma nyckeltal, som t.ex. OEE (Overall Equipment Efficiency), så finns ingen standard för hur de beräknas. Ytterligare en stor brist hos dagens produktionsuppföljningsmetoder är avsaknaden av modeller och metoder som integrerar effekterna av tekniska och ekonomiska faktorer. Föreliggande projektförslag syftar till att använda utvecklade metoder för att identifiera olika faktorers inverkan på produktionsprestanda, samt för att beräkna detaljkostnaden för produkter tillverkade av värdföretaget Haldex Brake Products AB. Syftet är att hitta de utvecklingsvägar som ger störst kostnadseffektivitet. Målet med samarbetet är för företaget att utveckla verktyg och rutiner för att öka sin produktionseffektivitet, och för sökanden att anpassa vetenskapliga modeller och metoder för industriell implementering. Förväntade resultat för värdföretaget är en effektivitetshöjning på 50% och välfungerande verktyg och metoder för att åstadkomma stabila och effektiva produktionsprocesser som kan användas i hela Haldex-koncernen. Resultat som förväntas uppnås av sökanden är ökad forskningsmeritering, värdefulla industrikontakter samt industriell erfarenhet och förslag till industriella projekt att ta med tillbaka in i undervisningen.

Populärvetenskaplig beskrivning

Inom svensk industri finns ett antal världsledande företag och ett stort antal små och medelstora företag som arbetar med att tillverka produkter. I princip alla dessa företag bedriver egen tillverkning som i allt större omfattning flyttas utomlands. Motivet är ofta något av följande, eller båda: •"Löneläget är lägre än i Sverige. •"Man vill förlägga tillverkningen nära sina marknader. Då konkurrensen från utländska företag är hård, är det viktigt att utveckla de svenska tillverkande företagens produktionsapparater för att kunna behålla konkurrenskraften och därmed arbetstillfällen i Sverige. Behovet av kontinuerlig utveckling och effektivisering är stort, men utbudet av metoder och modeller för att arbeta på rätt sätt är litet. Goda kunskaper om det egna produktionssystemet är grunden för att fatta rätt strategiska beslut om utvecklingsaktiviteter. Föreliggande projekt avser att utveckla metoder för att hitta strukturera och använda rätt information i syfte att kunna prioritera rätt utvecklingsaktiviteter för att kunna behålla konkurrenskraften. Syftet med forskningsarbetet i projektet är att utveckla en kostnadsmodell som integrerar tekniska och ekonomiska faktorer i ett tillverkningssystem för att bestämma tillverkningskostnaden i varje förädlingssteg, vilket sammantaget ger en information om vilka faktorer som påverkar kostnaden genom hela tillverkningsprocessen. Att skapa kostnadsmedvetenhet ger nya insikter om både storlek och förekomst av olika kostnadsposter, vilket väsentligt underlättar arbetet med att reducera och eliminera kostnader som exempelvis inte adderar något värde till produkten. Typiska sådana kostnader är kopplade till produktionsförsluster som kassationer, stillestånd och för låg produktionstakt. Med hjälp av en systematisk metod att kartlägga produktionspresentanda tillsammans med en modell för att beräkna tillverkningskostnader går det analysera effekterna av olika förändringar/förbättringar i tillverkningen. Modellen gör det möjligt att jämföra kostnadseffekter av olika samtidiga förändringar. Huvudsyftet med projektarbetet är att använda vetenskapliga resultat och metoder och anpassa dessa för industriell användning hos värdföretaget Haldex, för att skapa stabila produktionsprocesser och öka företagets kostnadseffektivitet. En framgångsrik industriell metod att öka kunskapen om det egna produktionssystemet och dess utvecklingspotential, förväntas kunna spridas inte bara inom Haldexkoncernen utan till andra företag.