Blödningskomplikationer vid kirurgi och trauma

SM09-0041
500 000 kr
Göteborg University

Syfte: Blödningskomplikationer är potentiellt livshotande och därmed ett påtagligt problem efter kirurgiska ingrepp och olycksfall och hos patienter med medfödda eller förvärvade koagulationsrubbningar. Huvudsyftet med den aktuella ansökan är att minska blödningskomplikationerna genom att finna och utveckla nya substanser med blodstillande effekter (hemostatika) och/eller genom att ta fram rekombinanta beredningar av kända koagulationsfaktorer. Arbetsplan: Nya blödningshämmande substanser med olika verkningsmekanismer utvärderas in vitro och in vivo, för att fastställa substansernas säkerhet och effektivitet och för att optimera doser, beredningar och kombinationer av preparat. I in vivo studierna används standardiserade små- och stordjursmodeller. Förväntade resultat: AstraZeneca har utvecklat ett flertal rekombinanta proteiner och små molekyler med hemostatisk effekt. Preliminära data från experimentella studier indicerar att vissa av de testade substanserna förefaller vara effektivare och säkrare än de nuvarande behandlingsalternativen.

Blödningskomplikationer efter operationer och olycksfall är vanliga och kan vara livshotande. Blödningskomplikationerna leder ofta till långa vårdtider, många blodtransfusioner och därmed lidande för patienterna och höga kostnader för samhället. Projektet handlar om att ta fram nya mediciner för att förhindra eller förebygga blödningskomplikationer i samband med operationer och olycksfall och för att behandla patienter med kända koagulationsrubbningar. Nya substanser och nya beredningar av kända blödningshämmande medel kommer att testas i laboratorium och i djurförsök avseende risker och effektivitet.