Prediktering av brott i plåtmaterial vid formning/krock
- Diarienummer
- SM09-0053
- Start- och slutdatum
- 100101-131231
- Beviljat belopp
- 1 005 886 kr
- Förvaltande organisation
- Chalmers University of Technology
- Forskningsområde
- Materialvetenskap och materialteknologier
Summary
Syftet med projektet är att utveckla metoder för att kunna prediktera töjningslokalisering och brott i metalliska plåtmaterial under formning och krock. Dessa metoder är främst avsedda att tillämpas på höghållfasta stålmaterial (HSS) och komponenter av presshärdat Borstål. Enligt plan ska jag arbeta motsvarande 40% av en heltidstjänst som forskare vid Chalmers Tekniska Högskola years (2010-01-01 – 2011-12-31). Under motsvarande tid är jag tjänstledig från Volvo. Projektet kommer förhoppningsvis att leda till bättre förståelse för brottfenomenet, samt till bättre numeriska metoder för att prediktera detsamma.
Populärvetenskaplig beskrivning
För att minska bränsleförbrukningen och göra bilarna lättare används alltmer höghållfasta stålmaterial i dagens bilar. Även komponenter av presshärdat Borstål, vilka är extremt höghållfasta, används i allt större omfattning. Problemet med dessa material är att de är mindre duktila än tidigare, konventionella material. Den minskade duktiliteten innebär att de spricker vid lägre deformation. Det är inte acceptabelt att komponenter i bilkarossen spricker vid en krocksituation. Därför måste brottfenomenet beaktas speciellt vid konstruktionen av karossen. Idag baseras konstruktionsarbetet till stor del på datorsimuleringar av olika lastfall, t ex olika krocksituationer. Det är naturligtvis av största vikt att dessa simuleringar är av sådan noggrannhet att dessa kan ligga till grund för konstruktionsarbetet. Det är emellertid mycket svårt att prediktera brott i plåtmaterial vid olika belastningssituationer. De metoder som finns idag uppfyller inte de krav man kan ställa för att erhålla en tillräcklig noggrannhet vid datorsimuleringarna. Detta genererar problem i form av dyra omkonstruktioner och förseningar i projekten. Avsikten med projektet är att utveckla förbättrade metoder för att kunna prediktera brott i krocksituationer. Dessa metoder har också tillämpning på simulering av pressning av karosskomponenter. Även här önskar man kunna prediktera brott med god noggrannhet vid datorsimuleringar av formningsförloppet.