Bispecifika antikroppar och effekter på tumörers mikromiljö

ID22-0048
Projektledare
Lindstedt, Malin
Lund University

Immunterapi av cancer är en behandlingsform som förbättrar immunförsvarets möjlighet att bekämpa cancer. Riktad behandling mot myeloida celler, som syftar till att öka aktivering och antigen-presentation och därmed bryta immunhämmande mekanismer i tumörmikromiljön, representerar en ny form av immunterapi. Vår förmåga att utveckla dessa läkemedel är beroende av en ökad grundläggande förståelse av dessa cellers egenskaper i solida tumörer. Single-cellsekvensering har nyligen påvisat stor myeloid heterogenitet och plasticitet i olika tumörtyper. Nya subpopulationer har definierats, men det behövs mer kunskap om hur riktad behandling påverkar sammansättning, fenotyp och funktion av dess celltyper. Detta doktorandprojekt syftar till att använda scRNAseq och spatial profilering av tumörinfiltrerande myeloidceller, före och efter behandling med agonistiska bispecifika CD40 antikroppar, för att identifiera celltyper, biomarkörer och mekanismer involverade i anti-tumörsvar. Målsättningen är också att funktionellt studera utsorterade myeloida celler från tumörer, och använda data från kliniska studier och publika databaser för att utvärdera relevansen av myeloida biomarkörsignaturer för prognostisering och patientstratifiering in silico. Detta projekt förväntas leda till signifikanta vetenskapliga resultat och ökad förståelse för cellulära och molekylära effekter inducerade av bispecifika CD40 antikroppar och guida den kliniska utvecklingen av dessa läkemedelskandidater.

Immunterapi syftar till att aktivera kroppens immunförsvar så att de kan känna igen och attackera cancerceller. Ett immunterapeutiskt angreppsätt är riktad behandling, i form av antikroppar, mot aktiverande receptorer på antigen-presenterande celler, vilket leder till ökat upptag av tumörprotein och aktivering av T celler som kan döda tumörceller. Målsättningen med detta doktorandprojekt är att studera hur bispecifika antikroppar påverkar tumörmikromiljön och de olika immunceller som finns i tumören. Alligator Bioscience har utvecklat en bispecifik antikropp som binder både till CD40-receptorn som finns på antigen-presenterande celler och till tumörantigen. Denna antikropp verkar genom att samtidigt aktivera celler och stimulera ökat upptag och presentation av tumörantigen. Därmed kan behandling med dessa bispecifika antikroppar resultera i att immunförsvaret tillverkar fler T celler som kan känna igen och döda tumörceller. Doktoranden kommer att arbeta med avancerade metoder, såsom analys av genuttryck i enstaka tumörinfiltrerande celler och multiparametrisk kvantifiering av receptorer och målmolekyler för olika läkemedel i tumörer, före och efter behandling med bispecifika antikroppar. Förväntade resultat inkluderar ökad förståelse för tumörers immunprofiler, som har relevans för riktad behandling, och mekanismer involverade vid aktivering av olika typer av antigen-presenterande celler. Alligators verksamhet är fokuserad på utveckling av agonistiska mono- och bispecifika antikroppsbaserade läkemedel för immunterapi av cancer, och företaget är aktivt i både preklinisk och klinisk utveckling. Sökandes forskargrupp vid Institutionen för Immunteknologi bedriver forskning inom området immunonkologi, med fokus på antigen-presenterande celler i solida tumörer, och har kompetens och erfarenhet kopplat till föreslagna metoder och teknologier i doktorandprojektet. Industridoktoranden kommer att vara aktiv och integrerad i båda verksamheterna, och få möjlighet att implementera nya vetenskapliga och teknologiska genombrott i translationella forskningsprojekt. Forskarutbildningen kommer att leda till spetskompetens inom multiparametrisk biomarköranalys, tumörimmunologi och bioinformatik, och denna kompetensutveckling kan möjliggöra förbättrade studier av läkemedelseffekt och studier av tumörers mikromiljö och på sikt stärka svensk forskning inom detta område.