Marina bränslen och sjöfart - påverkan på miljön
- Diarienummer
- FID20-0014
- Projektledare
- Fridell, Erik
- Start- och slutdatum
- 220101-261231
- Beviljat belopp
- 2 500 000 kr
- Förvaltande organisation
- IVL Svenska Miljöinstitutet, Stockholm
- Forskningsområde
- Övrigt
Summary
Den internationella och nationella sjöfarten är pressad att minska sin miljöpåverkan, främst när det gäller växthusgaser, luftföroreningar och förorening av havet. För att dessa förändringar ska ske finns det ett behov av effektiva styrmedel i kombination med teknisk utveckling. Detta doktorandprojekt är inriktat på styrmedel, deras effektivitet och fördelar, dvs vad krävs för att nå verklig förbättring. Forskningen kommer att omfatta flera tillvägagångssätt och metoder för att nå detta mål. Arbetet kommer att behandla följande ämnen: 1) Användning av ammoniak och vätgas som marina bränslen med antingen förbränningsmotorer eller bränsleceller. 2) Styrmedel för att minska utsläppen av luftföroreningar, främst NOX, SO2 och PM, ur ett kostnads-nyttoperspektiv. 3) När det gäller omställningen av sjöfarten till icke-fossila bränslen måste hamnarna också anpassa sig och kunna hantera nya bränslen och koldioxid som samlas in för långtidslagring. 4) Det finns flera styrmedel som är utformade för att uppmuntra användningen för att förbättra miljörutinerna ombord på fartyg. Kostnaderna för rening och andra åtgärder kommer att relateras till de rabatter som. 5) IMO och EU planerar under de kommande åren flera styrmedel för att styra sjöfartssektorn bort från fossila bränslen. Dessa kommer att analyseras i syfte att bedöma effekterna på industrin och den potentiella minskningen av växthusgasutsläppen.
Populärvetenskaplig beskrivning
Sjöfarten behöver ställa om från fossila bränslen och samtidigt minska utsläpp av föroreningar till luft och vatten. För att detta skall ske krävs att regelverk och andra incitament är på plats och att dessa är effektiva. Vidare behövs en utveckling med nya bränlsen, ny framdrivningstekning och reningsteknik. I detta projekt skall en forskarstudent undersöka hur styrmedel som driver omställning kan utformas för att ge största möjliga nytta för miljö och klimat samtidigt som de driver teknikutvecklingen. Kostnder för ny teknik/bränslen kommer att relateras till de kostander samhället bär, orsakade av klimatförändringar och påverkan på hälsa av luftföroreningar mm. Ny teknik och bränslen kommer att analyseras ur ett helhetsperspektiv där t ex även produktion och transport av bränslen beaktas. Resultaten av forskningen kommer att vara viktig för näringen för att styra teknikutvecklingen och för myndigheter som utformar reglerna.