Maligna blodcellers kromatin dynamik i 4D.

SAB19-0013
Projektledare
Sigvardsson, Mikael
200101-231230
Lund University

Även om intensiv forskning har möjliggjort dramatiska förbättringar inom cancervården avlider årligen över 20 000 människor som en direkt konsekvens av sin sjukdom. Trots att modern DNA sekvenserings teknologi har genererat stora mängder information rörande genetiska förändringar som kan länkas till cancer, är vår förståelse av länken mellan mutationer och deras förmåga att orsaka cancer begränsad. För att utveckla mitt forskningsprogram avser jag nu genomföra en forskningsvistelse i Dr Cornelis Murres laboratorium på UCSD för att lära mig de senaste teknikerna för studier av kromatin dynamik. Jag kommer att arbeta med ett modellsystem där bindnings sekvenser för protein introducerats i regulatoriska element varför dessas rörelse i cellkärnan kan studeras med mikroskopi. Genom att även studera tidsaspekterna av dessa rörelser kan man skapa en 4-dimensionell mapp av kromosomernas rörelser. Jag vill använda denna kunskap för att bygga upp ett translationellt forsknings program i Sverige med målet att utveckla nya metoder för diagnos och behandling av cancer vilket kan få en stor strategisk betydelse för svensk forskning.

Även om intensiv forskning har möjliggjort dramatiska förbättringar inom cancervården avlider årligen över 20 000 människor som en direkt konsekvens av sin sjukdom. Trots att modern teknologi har genererat stora mängder information rörande genetiska förändringar som kan länkas till cancer, är vår förståelse av länken mellan mutationer och deras förmåga att orsaka cancer begränsad. En av de orsaker vi vet ligger bakom cancer är förändringar i våra kromosomers funktion. För att utveckla mitt forskningsprogram avser jag nu genomföra en forskningsvistelse i Dr Cornelis Murres laboratorium på University of California i San Diego för att lära mig de senaste teknikerna för studier av arvsmassans rörelser i tid och rum (4D). Jag kommer att arbeta med komplexa modell system där kromosomernas rörelse i cellkärnan kan studeras med mikroskopi. Genom att även studera tidsaspekterna av dessa rörelser kan man skapa en 4-dimensionell mapp av kromosomernas rörelser. Jag vill använda denna kunskap för att bygga upp ett translationellt forsknings program i Sverige med målet att utveckla nya metoder för diagnos och behandling av cancer vilket kan få en stor strategisk betydelse för svensk forskning.