”Resultaten talar inte för sig själva”
De topprankade vetenskapliga tidskrifterna refuserar majoriteten av de artiklar som de tar emot. På Nature får till exempel 80 procent av publikationerna nobben. Dan Csontos har knepen för att ta sig förbi det redaktionella nålsögat. Vid en workshop arrangerad av SSF delade han med sig av dem.
– Du får inget inflytande som forskare förrän du lyckas få människor att läsa om, förstå och uppfatta vad du gjort. Resultaten talar inte för sig själva, sa Dan Csontos, Elevate Scientific, under workshopen What does it take to be published in the top-ranked scientific journals? på SSF.
För att skapa en framträdande publikation behövs till att börja med en god strategi. Planeringen för publikationen bör starta redan i forskningsplanen och det hjälper om man redan på ett tidigt stadium kan arbeta med en preliminär titel på målet, det vill säga publikationen. De flesta lyckas med att beskriva vad de forskat om och hur de gjorde det i publikationen. Men förvånansvärt många glömmer att förklara varför, enligt Dan Csontos som tidigare har arbetat som redaktör på tidskrifterna Nature och Nature Physics och som frilansredaktör för Nature Communications.
– Frågeställningen i forskningen är extremt viktig för att läsaren ska förstå betydelsen av de nya resultaten.
Jobba med introduktionen
Av samma anledning är introduktionen en av artikelns viktigaste delar.
– Den ska beskriva bakgrunden för läsaren och sätta in forskningen i ett sammanhang. En stor del av forskning är idag så specialiserad att detta behövs för alla artiklar, även om de publiceras i tidskrifter där man förväntar sig läsare inom ungefär samma ämne.
Se filmad intervju med Dan Csontos
Välj vinkel
Ett annat fel som många forskare gör är att de försöker att få med för mycket information i en och samma publikation. Det framgår då inte vad som är det viktigaste med resultaten eller vilken forskningsfråga man besvarar.
– Välj en huvudberättelse och den ska helst kunna kondenseras till en enda mening. Försök inte att få med för mycket.
För att lyckas publicera i topprankade tidskrifter krävs ett utkast som är utomordentligt bra, säger Dan Csontos.
– Efter det första utkastet är många riktigt, riktigt trötta på sina artiklar. Men det är egentligen då som det verkliga arbetet börjar.
Text och bild: Karin Nordin