Hoppa till innehåll
EN In english
Publicerad

Robotar – inte tillräckligt smarta

Mängder av spännande föreläsare avlöste varandra på ”Den stora robotdagen”, där SSF var en av finansiärerna. En av föreläsarna var Danica Kragic Jensfelt, professor i datalogi på KTH, som menade att robotarna ännu har långt kvar till att klara vardagliga saker.

– Ingen robot i världen kan ännu ställa sig och göra handdisken! sa Danica Kragic Jensfelt.

En av de stora utmaningarna är att utveckla sensorer som hjälper roboten att först känna av och sen agera utifrån den inhämtade datan, något en människa kan göra utan att tänka på det. Hon berättade om studenterna på KTH som nyligen ställt upp i ”The Amazon picking Challenge”. Det är en tävling där e-handelsjätten vill få utvecklare världen över att skapa robotar som kan automatisera processen från beställning till utskick. För även om företaget själva kommit en bra bit på väg är utmaningarna fortfarande många. En robot ska kunna plocka produkter av skiftande form, tyngd, ömtålighet och förstå hur dessa föremål bäst ska packas för att ingenting ska gå sönder under frakt.

Danica Kragic Jensfelt delade upp robotar i fyra olika grupper: kontrollerande, övervakande, automatiska och autonoma. Och i tre olika tillämpningsområden: industri, svåråtkomliga miljöer och service.

– Man brukar tala om att de utför jobb som är ”Dirty”, ”Dull” eller ”Dangerous”, forsatte Danica Kragic Jensfelt.

Hon gav exempel på vad som driver utvecklingen av robotar i olika länder. I USA är det främst försvarindustrin med företag som Boston Dynamics som har spjutspetsteknologin. I Japan är fokus mer på att efterlikna människan, att använda tekniken i vården och för att underlätta för den åldrande befolkning. Och i Europa är det funktionalitet, ofta i industriella processer, som kommer i första hand.

På den svenska konsumentmarknaden finns idag endast ett fåtal typer av robotar. De självgående dammsugarna kom redan för 20 år sedan och även robotgräsklipparen har några år på nacken. Nu pratas det alltmer om de självkörande bilarna som ”google cars” och lastbilar som automatiskt följer varandra i rad ute på motorvägarna.

”Den stora robotdagen” anordnades av Forskning och framsteg, Institutet för framtidsstudier och Dagens arbete.