Nya biomarkörer för neuroblastombehandling

RB13-0204
150101-220131
Göteborg University

Trots stora behandlingsframsteg är barncancer den viktigaste dödsorsaken för svenska barn och tyvärr ser den gynnsamma utvecklingen ut att ha stannat upp. Aggressiva högrisk neuroblastom är den enskilt värsta tumörtypen. Trots kliniska framsteg dör många barn med denna tumörform och överlevare har ofta allvarliga biverkningar vilket visar behovet av nya bättre behandlingsalternativ. Nya systembiologiska metoder som CGH-arrayer och sekvensningsmetoder har påtagligt bidragit till riskstratifiering och biologisk förståelse. Den historiska upptäckten av MYCN-amplifiering som modell för kliniskt användbara biomarkörer behövs idag mer precis och användbara prediktiva biomarkörer för barn som drabbas av neuroblastom. Den nya generation av biomarkörer som undersöks och utvecklas inom det aktuella projektet kombinerar sofistikerade DNA-, RNA- och proteinanalsyser med modern bioinformatik samt cell- och molekylärbiologiska laboratorievalideringar. Tillgång till modellsystem från celler och djurmodeller till möjliga kliniska applikationer inom existerande samarbeten gör satt nya behandlingsalternativ kan kmma att utvecklas och implementeras. Kombination av systembiologi, bioinformatik och kliniskt samarbete möjliggör bättre kliniskt omhändertagande, effektivare behandling och ökad överlevnad med högre nivå av livskvalite.

Neuroblastom är en cancerform oftast drabbar små barn och uppkommer i det sympatiska nervsystemet. Trots stora terapeutiska framsteg under de senaste decennierna är barncancer den sjukdom som orsakar dödsfall bland svenska barn. Tyvärr har den tidigare stadiga förbättringen i överlevnad stoppats. Ökad biologisk förståelse och intensifierad behandling av neuroblastom visar att fortsatt intensiv forskning kan både rädda fler liv och förhindra svåra sena biverkningar. En minoritet av de drabbade barnen har en familjär bakgrund och bär på en ärftlig riskfaktor. Biologiskt beteende och kliniskt utfall av neuroblastom varierar beroende på ålder vid diagnos, spridningen av sjukdomen och tumörbiologin. I några fall försvinner sjukdomen spontant utan vi förstår den bakomliggande biologin, medan i 50% av fallen utgör den enskilt värsta tumörtypen med hög risk för resistens trots intensiv behandling med svåra återfall och en dålig total överlevnad. Dessutom föreligger risk för sena biverkningar och skador. Detta faktum understryker ett akut behov av nya regimer för identifiering och behandling av neuroblastom patienter med hög risk. Kunskapen är begränsad om ursprunget till sjukdomen. Kunskapen har dock förbättrats med tillgång till metoder som kromosom analyser och sekvenseringar som bidragit avsevärt i stratifiering av riskstatus och prognostisk information om neuroblastom tumörer. Även om den historiska upptäckten av MYCN amplifiering, vilket var en kliniskt användbar biomarkör, krävs det mer exakt information tillsammans med utveckling av nya terapier för att förbättra utfallet för barn med neuroblastom. I denna ansökan är målet att kombinera avancerad DNA, RNA och protein -analyser tillsammans med bioinformatik och experimentella försök in vitro (cell baserade) samt in vivo (drosophila och mus modeller) från patientmaterial. Vi kommer att identifiera och genomföra nästa generations neuroblastom biomarkörer för klinisk användning för att diagnosticera, och riskbedöma den enskilda patienten, följa och förbättra behandlingen med målstyrda terapier samt möjliga kombinationer och härmed förbättra utfallet för den individuella patienten av nytta för drabbade familjer och hela samhället.