Kliniska biomarkörer för ROS baserad anticancer behandling

RB13-0224
150101-201231
Karolinska Institutet

I en unik akademisk multidisciplinär forskargrupp där både prekliniska forskare och kliniker ingår, har vi identifierat en ny möjlig systemisk anticancer behandling, som går ut på att hämma MTH1; proteinet som förhindrar att oxidativ stress (ROS) blir DNA skador i cancerceller. Då cancerceller har höga nivåer av ROS är dessa beroende av MTH1 för att överleva, medan friska celler inte har samma beroende. Detta utgör ett nytt koncept för behandling av cancer. Medföljande biomarkörer är kritiska för att lyckas med nya anti-cancer behandlingar. I detta projekt kommer vi att identifiera och validera möjliga biomarkörer för att identifiera effekt, biverkningar, och patienter som svarar på behandlingen genom att göra riktade undersökningar baserade på underliggande mekanismer samt bredare studier med hjälp av metabolomik, proteomik och genomik i prekliniskt material, sjukdomsmodeller, samt patientmaterial. De möjliga biomarkörerna kommer vidare att valideras i kliniska prövningar. Om vi lyckas, kommer de validerade biomarkörerna vara oerhört viktiga för att välja rätt behandling och förutse effekt av vår nya anticancer behandling. Dessutom kan biomarkörerna användas i andra sjukdomar med oxidativ stress, såsom inflammation, hjärtkärl- och neurodegenerativa sjukdomar.

Cancer är en av de ledande dödsorsakerna i Europa. Under de senaste decennierna har utvecklingen av nya cancerläkemedel riktat in sig på att slå mot specifika genetiska defekter i cancerceller. Dessvärre svarar endast en mindre del av cancerpatienter på dessa nya riktade behandlingar, där biomarkörer är identifierade som kan användas för att fastställa om en riktad behandling är den bästa. Den större delen av cancerpatienter får systemisk behandling, där inga biomarkörer finns. Läkaren får pröva sig fram med befintliga läkemedel och behandlingsmetoder för att så småningom hitta en effektiv behandling. Detta kan medföra extra lidande för patienten, och i värsta fall inte ge någon effekt utan bara svåra biverkningar. I en unik akademisk multidisciplinär forskargrupp där både prekliniska forskare och kliniker ingår, har vi nu hittat ett helt nytt sätt att behandla cancer. Konceptet bygger på att hämma ett specifikt enzym kallat MTH1, som cancerceller till skillnad från normala celler behöver vid celldelning. Utan detta enzym infogas skadade byggstenar i tumörens DNA, vilket till slut dödar den. Eftersom vi hämmar en generell enzymatisk aktivitet som förekommer i all cancer, och som verkar vara oberoende av vilka genetiska förändringar som finns i specifika cancerformer, tror vi att behandlingen kan komma att hjälpa ett stort antal cancerpatienter. Normala celler behöver inte det specifika enzymet över huvud taget vilket tyder på att behandlingen kommer ge få biverkningar. I detta projekt kommer vi att leta efter möjliga biomarkörer för att kunna påvisa effekt, hitta eventuella biverkningar, och identifiera de patienter som kommer att svara bäst på behandlingen. Genom att göra både riktade undersökningar baserade på underliggande mekanismer samt bredare studier med hjälp av den senaste tekniken för storskaliga analyser hoppas vi kunna hitta biomarkörer som kan användas i kliniken. De möjliga biomarkörerna kommer att valideras i kliniska prövningar. Om vi lyckas, kommer de validerade biomarkörerna vara oerhört viktiga för att välja rätt behandling och förutse effekt av vår nya anticancer behandling. Dessutom kan biomarkörerna komma att användas i andra sjukdomar med liknande verkningsmekanismer.