Biomarkörer vid artros - upptäckt och applikation

ID15-0035
160401-200930
Lund University

En stor grupp av sjukdomar i rörelseapparaten drabbar lederna. Tyvärr saknas effektiv behandling för artros (OA) som utgör mer än 90% av fallen. Bristen på diagnostik för tidig identifiering av OA medför att det saknas kunskap om den tidiga utvecklingen. Vid alla ledsjukdomar föreligger en inflammatorisk process, som är intensiv vid RA och mer ”lågmäld” vid OA. Inflammation leder till bildning av faktorer som är negativa för ledens vävnader genom att stimulera till ökad nedbrytning och hämmad reparation. Vi tillsätter cytokiner till broskvävnad in vitro för att simulera inflammation och därmed aktivera katabola processer framför allt i form av nedbrytning av proteiner som är viktiga för vävnadens funktion. Genom att identifiera exakt var i sin sekvens proteiner klyvs öppnar vi för ny diagnostik som baseras på upptäckt och mätning av de nya ändar som bildas. Vi kommer att generera flera antikroppar som specifikt känner igen sådana ändar (neoepitoper). Dessa är grunden i utvecklingen av metoder för kvantitering av biomarkörer t.ex. ELISA för analys av biologiska prover från patienter med skilda ledsjukdomar vid olika stadier för att kartlägga vad de enskilda specifika markörerna avspeglar. Genom vår tillgång på metoder att följa nedbrytningen av broskvävnaden har vi med automatik utvärderingsmetodik för effekter av framtida behandling. Vi kommer i slutfasen av detta projekt att initiera studier där vi påverkar vår in vitro modell av brosknedbrytning med potentiella läkemedel.

En stor grupp av sjukdomar i rörelseapparaten drabbar lederna. Tyvärr saknas effektiv behandling för artros (OA) som utgör mer än 90% av fallen. Bristen på diagnostik för tidig identifiering av OA medför att det saknas kunskap om den tidiga utvecklingen. Vid alla ledsjukdomar föreligger en inflammatorisk process, som är intensiv vid RA och mer ”lågmäld” vid OA. Inflammation leder till bildning av faktorer som är negativa för ledens vävnader genom att stimulera till ökad nedbrytning och hämmad reparation. Vi tillsätter cytokiner till broskvävnad in vitro för att simulera inflammation och därmed aktivera skadliga processer framför allt i form av nedbrytning av proteiner som är viktiga för vävnadens funktion. Genom att identifiera exakt var i sin sekvens proteiner klyvs öppnar vi för ny diagnostik som baseras på upptäckt och mätning av de nya ändar som bildas. Vi kommer att generera flera antikroppar som specifikt känner igen sådana ändar (neoepitoper). Dessa är grunden i utvecklingen av metoder för kvantitering av biomarkörer t.ex. ELISA för analys av biologiska prover från patienter med skilda ledsjukdomar vid olika stadier för att kartlägga vad de enskilda specifika markörerna avspeglar. Genom vår tillgång på metoder att följa nedbrytningen av broskvävnaden har vi med automatik utvärderingsmetodik för effekter av framtida behandling. Vi kommer i slutfasen av detta projekt att initiera studier där vi påverkar vår in vitro modell av brosknedbrytning med potentiella läkemedel och följer hur nivåerna på våra nya biomarkörer förändras. Vår ökade kunskap och nya analysmetoder för tidiga stadier av artros kommer att ge nya möjligheter både till diagnostik, förutspå progression och på sikt även ha betydelse för ny behandling.