Kartläggning av nya signalvägar för behandling av anemi

ICA10-0049
120401-150331
Lund University

En miljard människor lider av blodbrist, av vilka en mycket liten del kan behandlas med hormonet Erythropoietin (Epo). Epo är mycket dyrt och fungerar tyvärr dåligt på patienter som redan har höga Epo nivåer och/eller lider brist på en typ av celler som stimuleras av Epo att bilda fler röda blodkroppar. Min forskning syftar till att kartlägga nya mekanismer som reglerar bildandet av röda blodkroppar på ett tidigare steg än Epo. Jag hoppas sedan kunna utveckla nya läkemedel mot blodbrist genom att hitta molekyler som stimulerar dessa mekanismer. Resultaten från studien kommer att betydligt öka förståelsen för vilka faktorer som reglerar bildandet av röda blodkropar och kan i framtiden leda till utveckling av nya läkemedel mot blodbrist.

Över en miljard människor lider av blodbrist, vilket orsakar enorma mänskliga och ekonomiska förluster. Min forskning syftar till att utveckla nya läkemedel mot blodbrist genom att förstå de mekanismer som får en röd blodkropps stamcell att självförnya sig och därmed fördubbla sin kapacitet att tillverka nytt blod. En upptäckt av en ny grupp ämnen som stimulerar bildandet av röda blodkroppar genom nya mekanismer skulle vara en viktig medicinsk upptäckt och ha en enorm kommersiell potential.