Innate lymfoida cellers roll i tarminflammation och cancer

ICA12-0023
Karolinska Institutet

Långvarig inflammatorisk tarmsjukdom (IBD) innebär en dramatiskt ökad risk för kolorektal cancer (CRC). Det är troligt att den kroniska inflammationen i IBD är en direkt orsak till CRC, varför IBD kan ses som ett förstadie till cancer. Jag, tillsammans med flera andra forskargrupper, har nyligen upptäckt en ny cellfamilj i immunförsvaret (Mjösberg, Nat Immunol, 2011; Mjösberg, Immunity, 2012, in press; Bernink, Mjösberg, Nat Immunol, 2012, submitted). Dessa kallas innate lymfoida celler (ILC) och är i musmodeller kritiska för homeostas och vävnadsförsvar i tarmmukosan och det finns data som även stödjer en roll i tumörutveckling. Den specifika kopplingen mellan rollen för ILCs i IBD och CRC hos människa har dock ännu inte utretts. Min hypotes är att dessa celler är direkt involverade i utvecklingen av IBD och CRC och dessutom har en aktiv roll i att reglera cancertillväxt. Genom tillgång till avancerad flödescytometriteknik och unika tarmvävnadsprover kan vi nu direkt studera ILCs som befinner sig i den inflammerade/maligna vävnaden. Vi kan detaljerat bestämma deras funktion och därmed avgöra vilken roll dessa celler kan spela i IBD och CRC. Min hypotes är att ILCs är extremt viktiga aktörer i IBD och kolorektal cancer. Vår forskning kommer att öka förståelsen för denna grupp av celler generellt, samt deras roll i IBD och CRC. Syftet med min forskning är att hitta nya terapimål, associerade till ILCs, som kan utnyttjas för dagnostik, prevention och behandling av IBD och CRC.

Långvarig inflammatorisk tarmsjukdom (IBD) innebär en dramatiskt ökad risk för tjocktarmscancer. Det är troligt att den kroniska inflammationen i IBD är en direkt orsak till tjocktarmscancer och därför kan IBD ses som ett förstadie till cancer. Jag, tillsammans med flera andra forskargrupper, har nyligen upptäckt en ny cellfamilj i immunförsvaret. Dessa kallas för ”medfödda lymfoida celler” (ILC) och hittas hos både möss och människor. Hos möss har dessa celler en mycket viktig roll i tarminflammation och tumörutveckling, men den specifika kopplingen mellan rollen för ILC i IBD och tjocktarmscancer hos människa har ännu inte utretts. Syftet med mitt projekt är att utreda rollen för medfödda lymfoida celler (ILC) i inflammatorisk tarmsjukdom (IBD) och tjocktarmscancer. Min hypotes är att dessa celler är direkt inblandade i utvecklingen av IBD och därmed tjocktarmscancer och dessutom har en aktiv roll i att reglera cancertillväxt. Genom tillgång till unika tarmvävnadsprover kan jag direkt studera ILC som befinner sig i den inflammerade eller maligna vävnaden. Jag kan detaljerat bestämma deras funktion och därmed avgöra vilken roll dessa celler kan spela i IBD och tjocktarmscancer. Min hypotes är att medfödda lymfoida celler (ILC) är extremt viktiga aktörer i inflammatorisk tarmsjukdom (IBD) och tjocktarmscancer. Min forskning kommer att öka förståelsen för denna grupp av celler generellt, och särskilt deras roll i IBD och tjocktarmscancer. IBD kan ses som ett förstadie till cancer. Därmed är kunskap om IBD extremt viktigt för att förhindra uppkomst av tjocktarmscancer. Syftet min forskning är att hitta nya terapimål, associerade till ILC, som kan utnyttjas för prevention och behandling av IBD och tjocktarmscancer.