Studier av beta-barrel protein i mitokondriers yttermembran

MDB09-0038
Stockholm University

Mitokondrier är viktiga komponenter i flera mänskliga sjukdomar, såsom cancer och hjärtsjukdomar. Målsättningen med denna ansökan är att kombinera expertisen hos tre grupper och på så sätt öka kunskapen om proteinerna i mitokondriers yttermembran. Vi kommer att fokusera på tre frågor. Först så kommer vi att studera viken av den nyligen upptäckta β-signalen som tros styra vilka proteiner som hamnar i mitokondrierna yttermembran. Dessutom kommer vi att modellera membranproteinerna i detta membran och på så sätt skapa ny kunskap om dessa proteiner. Slutligen kommer vi att studera hur dessa proteiner interagerar. Alla dessa studier kommer att på ett unikt sätt kombinera experimentella och teoretiska studier i Japan och Sverige. Vi tror att denna ansökan är ganska unik igenom att den kombinerar expertisen från tre grupper inom strukturell bioinformatk, sekvens signaler och experimentella studier av dessa proteiner. Dessutom så ser vi detta som en början på ett lång och fruktsamt samarbete mellan dessa tre partner. Igenom mitokondriernas stora vikt och inblandning i sjukdomar så hoppas vi att denna kunskap så småningom skall kunna omvandlas till praktiska resultat såsom nya läkemedel.

Mitokondrier är cellernas energifabriker och är därför viktiga för att celler skall fungera korrekt. Cancer och olika hjärtsjukdomar kan vara associerade med fel i mitokondriers funktion och utveckling av läkemedel med fokus på mitkondrier har påbörjats. Mitokondrier består av två membran och i denna studie fokuserar vi på det yttre av dessa membran. Proteinerna i detta membran kommer utifrån och transporteras dit. Nyligen har den första signalen för denna transport (b-signal) identifierats. Här kommer vi att fortsätta dessa studier för att bättre förstå hur de olika proteinerna i mitokondriernas yttermembrane transporteras dit samt hur de ser ut och hur de interagerar.