Hoppa till innehåll
EN In english

Mätning av produkt- och organisations- prestation

Diarienummer
SM13-0007
Start- och slutdatum
140401-151231
Beviljat belopp
613 336 kr
Förvaltande organisation
Göteborg University
Forskningsområde
Informations-, kommunikations- och systemteknik

Summary

Den tekniska utvecklingen i samhället under de senaste två decennierna har lett till att mjukvaran är en del av den svenska industri-själen. Mjukvara och dess effektiva nyttjande anses vara strategisk och direkt avgörande för produkters internationella konkurrenskraft. Projektet syftar till att stärka hur mjukvaruutvecklingsföretag använder kunskapen rörande framgångsfaktorer i utvecklingsprojekt. Traditionellt används kundfeedback som primär kunskapskälla som påverkar beslutsfattning och arbetssättet hos företag. Detta är dock reaktivt och anses som ineffektivt. Det föreslagna projektet ämnar införa nya metoder som innebär att företagen kan identifiera/definiera hur befintliga och nya framgångsfaktorer och arbetssättet relaterar till KPIs (Key Performance Indicators, som produktstatus, projektprogress eller tidiga varningssignaler). Projektet kommer även att utveckla metoder hur kundfeedback kan användas direkt av utvecklingsorganisationen (t ex mjukvaruutvecklare, arkitekter). Den förutsedda ändringen kommer att möjliggöra monitorering av framgångsfaktorer hos utvecklingsorganisationer tidigt i deras utvecklingsarbete. De nydefinierade KPIs kommer att göra kundfeedbacken mer tillgängligt för beslutsfattande hos utvecklingsorganisationen.

Populärvetenskaplig beskrivning

Software is one of the cornerstones of our society. Almost all products include software or are developed or manufactured by machines using software. This pervasive nature of software is reflected in our society – the IT sector is very important for our economy and for our growth. It is important today and we need to make sure that it will remain important in a longer term. This means that our software development companies need to be extremely competitive and innovative to assure a sustainable growth. The companies developing software need to be steps ahead before their competitors, understand the market, predict how it will evolve and most importantly – shape the future market. In this project, we intend to develop new methods for companies working with software products to be able to understand their markets better, to predict it and to spread this information in efficient ways throughout their organization. We intend to provide the companies with ways to quickly identify strategic goals at the top levels (e.g. super-safe cars) and communicate them to individual software engineers (e.g. percent of increase in memory consumption of the software). Volvo Car Corporation, Ericsson and University of Gothenburg plan to create methods that will improve their organizational performance and will help others to improve their performance. Thanks to the results of this project the companies will be able to develop safer and more innovative cars and smarter telecom networks. They will be able to do it before their competitors and they will be able to efficiently communicate how to achieve these goals at all levels – from top management teams to individual software engineers and testers.