Användning av mänskliga exosomer för transport av terapeutis

SM14-0030
650 000 kr
Göteborg University
Bioteknik, medicinsk teknik och teknik för livsvetenskaperna

•"Bakgrund: I människokroppen sker kommunikation mellan celler på flera olika sätt. Exosomer är en relativt nyupptäckt struktur som också deltar i denna process. Exosomer är små membranomslutna vesiklar (ca 50 nano-meter i diameter), som tidigare har visats delta i antigenpresentation och tolerans. •"Vår huvud-upptäckt: År 2007 upptäckte vi att olika celler skickar genetiskt material till varandra genom att packa det i exosomer (> 2000 citeringar). Vi visade att exosomer innehåller funktionellt mRNA och microRNA och kan transportera det mellan celler. •"Mål: I och med att exosomer kan transportera RNA till celler, var vår teori att de skulle kunna användas som vehikel (bärare) av terapeutiska nukleinsyror till kroppens celler. T.ex. exosomer från blod kan packas med terapeutiska nukleinsyror för leverans till kroppens celler. •"Resultat: Nyligen upptäckte vi en metod att föra in främmande genetiskt material i exosomer, t.ex. exosomer från humant blod. Dessutom lyckades vi att använda dessa exosomer för att överföra materialet till vissa vita blodkroppar. •"Betydelse: Att använda exosomer från människa för överföring av terapeutiskt genetiskt material till celler kan vara ett genombrott för genterapi eftersom dessa vesiklar är kroppens eget redskap för ”endogen genterapi” och aktiverar därför inte immunförsvaret.