Hoppa till innehåll
EN In english

Validering av körsimulator för subjektiv utvärdering

Diarienummer
SM15-0034
Start- och slutdatum
160101-180630
Beviljat belopp
612 000 kr
Förvaltande organisation
KTH - Royal Institute of Technology
Forskningsområde
Beräkningvetenskap och tillämpad matematik

Summary

Målet med detta projekt är att studera giltigheten av att använda rörelsebaserade körsimulatorer för subjektiv bedömning av fordonsdynamiska egenskaper. Fordonsdynamisk utveckling idag bygger huvudsakligen på subjektiva bedömningar där testingenjörer kör ett fysiskt fordon på en provbana, och baserat på deras bedömning genomförs sedan ändringar i fordonet till dess att kravspecifikationen är uppfylld. Syftet med att använda rörelsebaserade körsimulatorer är att tillämpa modellbaserad fordonsdynamikutveckling där expertförarna istället subjektivt bedömer virtuella fordonsmodeller i körsimulatorn, vilket eliminerar behovet av prototypfordon och transport till testbanor samt gör det möjligt att påverka andra faktorer såsom vägförhållanden. Arbetsplanen är att genomföra experiment med ett fysiskt fordon samt en validerad modell av detta fordon i en körsimulator. En analys av sambandet mellan subjektiva bedömningar mellan den verkliga och virtuella miljön kommer att utföras för att validera den föreslagna metoden. Målet är att förstå hur förändringar i fordonets chassiegenskaper uppfattas i en körsimulator jämfört med verkliga tester. Syftet är också att öka förståelsen för en rörelsebaserad körsimulators fördelar och begränsningar samt mänskliga faktorer som kan orsaka skillnader. Det övergripande målet är att möjliggöra en övergång från fysiska tester till virtuella simuleringsmetoder och därigenom förbättra effektiviteten och kvaliteten i fordonsdynamikutvecklingen.

Populärvetenskaplig beskrivning

När man utvecklar bilar idag så baserar sig den fordonsdynamiska utvärderingen främst på testingenjörers bedömningar. Utifrån dessa bedömningar genomförs sedan ändringar i fordonet till dess att kravspecifikationen är uppfylld. Det innebär att fordonen måste vara byggda och köras på testbanor, vilket innebär att detta moment kommer in väldigt sent i produktutvecklingsprocessen och påverkas av exempelvis väderförhållanden. Fordonets dynamiska egenskaper är mycket viktiga för exempelvis körkänsla och säkerhet så är det angeläget att ta fram metoder som gör att detta kan tas hänsyn till så tidigt som möjligt. Målet med projektet är att studera hur väl man kan använda rörelsebaserade körsimulatorer för att kunna bedöma hur fordonen upplevs att köra. Det innebär att expertförarna bedömer känslan av att köra virtuella fordonsmodeller i körsimulatorn. Experiment med ett verkligt fordon planeras i detta projekt samt framtagandet av en validerad modell av fordonet för utvärdering i en körsimulator. En analys av sambandet mellan expertförarnas subjektiva bedömningar mellan den verkliga och virtuella miljön kommer att utföras för att utvärdera den föreslagna metoden. Målet är att förstå hur förändringar i fordonets chassiegenskaper uppfattas i en körsimulator jämfört med verkliga tester. Syftet är också att öka förståelsen för en rörelsebaserad körsimulators fördelar och begränsningar samt mänskliga faktorer som kan orsaka skillnader. Användandet av körsimulatorer skulle därmed kunna minska eller på lång sikt eliminera behovet av prototypfordon och transport till testbanor samt göra det möjligt att påverka andra faktorer såsom vägförhållanden. Det slutliga målet är därmed att möjliggöra en övergång från fysiska tester till virtuella simuleringsmetoder och därigenom förbättra effektiviteten och kvaliteten i fordonsdynamikutvecklingen.