Inverkan av scenariokonstruktion på taktiska simuleringar
- Diarienummer
- SM17-0012
- Start- och slutdatum
- 180101-191231
- Beviljat belopp
- 837 078 kr
- Förvaltande organisation
- SAAB Aeronautics
- Forskningsområde
- Informations-, kommunikations- och systemteknik
Summary
Det huvudsakliga målet med detta projekt är att studera hur scenarion som används i modern produktutveckling ska konstrueras för att fungera väl ihop med nya sätt att bedriva produktutveckling. Statiska scenarion har traditionellt använts för att extrahera krav på produkten och efter avslutad utveckling verifiera att den fyller sin funktion. Med moderna iterativa utvecklingsmetoder där samtidig optimering av egenskaper äger rum ingår scenariot som en komponent, speciellt som det är rimligt att anta ett stridsflygplans omgivning kommer att förändras för att motverka dess förändrade egenskaper. För att få relevanta resultat från taktiska simuleringar, måste alltså scenariot vara dynamiskt. Arbetet i det här projektet kommer att bestå av konstruktion av ett dynamiskt scenario i samarbete mer personal på Försvarshögskolan. I scenariot ingår stridsflygplan och luftvärn, vars modellering kommer att utföras i samarbete med kollegor på Saab. Prestanda hos de ingående komponenterna i scenariot kommer att varieras, vilket innebär att både flygprestanda, signaturnivåer och sensorförmåga (som har ett inbördes beroende) samt placering och förmåga hos luftvärnen kommer att ge ett mycket stort antal kombinationer. Resultaten väntas visa hur variationer i scenariot påverkar resultatets stabilitet och känslighet. Efter att ha analyserat resultaten är avsikten att dra upp initiala riktlinjer för hur scenarion avpassade för modern utveckling av stridsflygplan ska konstrueras.
Populärvetenskaplig beskrivning
Vid konstruktion av komplexa produkter, såsom stridsflygplan, har metoderna som används på senare tid börjat utvecklas kraftigt. Det gamla sättet är att först studera hur en produkt ska användas genom att konstruera ett scenario, det vill säga i vilken situation produkten ska användas och hur det ska gå till, för att sedan utgående ifrån detta ta reda på vilka egenskaper produkten måste ha för att klara av detta. Därefter konstrueras produkten och scenariot kommer till nytta igen för att prova hur väl den fungerar i den avsedda situationen. Genom denna arbetsgång betyder ”konstrueras produkten” att några få alternativ övervägs. Men ny metodik som benämns ”Utforskning av konstruktionsrymden” används matematiska metoder och datorprogram för att automatiskt generera ett stort antal tänkbara konstruktioner som täcker konstruktionsrymden. Fördelarna jämfört med den gamla metodiken är att med den väljs några få alternativ ut vilket gör att det kan finnas utmärkta lösningar som aldrig kommer fram. Med den nya systematiska metoden minskar risken för detta avsevärt. En svårighet är att konstruktionerna måste provas i scenarion som är anpassade efter dem för att ge korrekta resultat. Speciellt viktigt är detta för stridsflygplan där omgivningen garanterat kommer att ändras för att möta egenskaper hos flygplanet. Genom att gruppera tänkbara konstruktioner som liknar varandra behövs inte ett scenario per konstruktion, utan det räcker att ta fram ett scenario som är användbart för att prova den gruppen. Problemet är att antalet scenarion som måste byggas är så stort att det inte går att göra manuellt utan måste genereras med hjälp av datorprogram. Forskningen som ska bedrivas har som mål att utgående ifrån hur ett flygplan ser ut och är utrustat kunna ta fram riktlinjer för hur ett scenario ska utformas för att ge korrekta, stabila och tillförlitliga resultat vid simuleringar.